خلاصة:
چرا کودکان و نوجوانان رفتار ترافیک نامناسبی دارند؟چرا آنها هنگام پرتاب شدن توپ در خیابان،بدون توجه به رفتوآمد ماشینها،به دنبال توپ میدوند؟چرا کودکان حتی بعد از آموزش اصول راهنمایی و رانندگی،رفتارهای غیرقابل پیشبینی ترافیکی دارند؟چرا کودکان طرف چپ و راست خود را در خیابان و ترافیک درحال نزدیکشونده را درست تشخیص نمیدهند؟چرا کودکان دریافت نادرستی از علایم ترافیکی دارند؟پاسخ این سؤالات و نیز سؤالات دیگری از این قبیل،با ارائه یافتههای پژوهشهای کشورهای مختلف و نظریات بعضی از روانشناسان معروف در این مقاله ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"بدیهی است این نظریهها و سایر نظریههای رشد،هنگام درک رفتار
پیرامون چگونگی رفتار این کودکان قبل و بعد از آموزش مخصوص مسایل
رفتار ترافیکی غیرارادی کودکان بالای 9 سال ناپخته است و با ناتوانی
بعلاوه،ممکن است رفتار کودکان کاملا غیرقابل پیشبینی باشد و با جاده و خیابان به عنوان زمین بازی
میآید که در فهم مشکلات اساسی رفتار ترافیکی کودکان مهم و حیاتیاند.
و برای این کار هم انگیزهای دارد،این امر،خطر بالقوه تصادف در ترافیک را
نسبت به آن رفتار مناسبی داشته باشند،زیرا مسایل ترافیک بهقدری پیچیده و هراسانگیز است که امکان دارد کودکان ترسیده و وحشت
کوتاهی قد کودکان کافی است تا آنها را در ارزیابی موقعیتهای ترافیک
البته برای این منظور،لازم است سیستم ترافیک پیچیده،با کلمات سادهای که کودکان هنوز طرز کار آن را
رفتار کودکان در ترافیک قبل و بعد از آموزش
4-طی کردن عرض خیابان درحالیکه یک ماشین پارک بوده و ترافیک در حال نزدیک شدن وجود داشته باشد:
انجام گرفت،نتایج ذیل در مقایسه با رفتار ترافیکی آنها روی دوچرخه
قبل و بعد از آموزش اصول راهنمایی و رانندگی گزارش شده است:
چنین نتایجی نشاندهنده این است که امکان بهبود خیلی از رفتارهای ترافیکی کودکان توسط آموزشهای منظم و جدی،وجود دارد.
کاهش بروز تصادفات ترافیک کودکان میتوان و میباید انجام شود که
*ارتباط بین سن،رشد و خطرات بالقوه ترافیک برای کودکان و
ترافیکی کودکان کمتر نمو یافته (less developed) و برای گروههای سنی
*پژوهشهای بیشتر روی رفتار نوجوانان و پیامدهای به بلوغ نرسیدن، باید باعث رشد و توسعه برنامههای آموزشی و اطلاعات عمومی شود."