خلاصة:
سابقه هدف:پیشرفت علوم و فناوری، سازمان ها را دایما دچار تغییر و دگرگون می سازد و سازمان ها برای سازگاری با این تغییرات نیاز دارند کارکنانشان را همواره آماده نگه دارند. به همین منظور، پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل موثر بر توانمند سازی افسران ستاد ناجا است.
مواد و روش ها: نوع پژوهش، کاربردی، و روش آن، توصیفی پیمایشی می باشد که برای جمع آوری داده های آن از پرسشنامه استفاده شده است؛ ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه «a=85» است. جامعه آماری این پژوهش به صورت تمام شمار، 116 نفر از خبرگان ستاد فرماندهی ناجا مرتبط با توانمند سازی کارکنان بودند. پژوهش حاضر در اواخر سال 1384 و اوایل سال 1385 به اجرا در آمد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های خی دو و هبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است.
یافته ها: این پژوهش دارای پنج فرضیه بوده است که بر اساس نتایج حاصله از پژوهش چهار فرضیه (تاثیر سبک رهبری، انگیزه، روش های آموزش و رضایت شغلی در توانمند سازی افسران ستاد ناجا) تایید و یک فرضیه آن (تاثیر ساختار بر توانمندسازی افسران ستاد) رد شده است.
نتیجه گیری و پیشنهادها: آموزش حضوری کارکنان علاوه بر سبک های رهبری، انگیزه، آموزش و رضایت شغلی، بیشترین تاثیر را بر توانمند سازی کارکنان دارد
ملخص الجهاز:
"یافتهها این پژوهش دارای پنج فرضیه بوده است که براساس نتایج حاصله از پژوهش چهار فرضیه(تأثیر سبک رهبری،انگیزه،روشهای آموزش و رضایت شغلی در توانمندسازی افسران ستاد ناجا)تأیید و یک فرضیهء آن(تأثیر ساختار بر توانمندسازی افسران ستاد)رد شده است.
جامعهء آماری پژوهش،تمامی خبرگان ستاد فرماندهی ناجا که به نحوی با توانمندسازی کارکنان ارتباط دارند،جامعهء آماری این پژوهش میباشند؛که تعداد آنها 611 نفر بوده و به صورت تمامشمار انجام شده است.
این پژوهش دارای پنج فرضیه بوده است که براساس نتایج حاصله از پژوهش، چهار فرضیه(تأثیر سبک رهبری،انگیزه،روشهای آموزش و رضایت شغلی در توانمندسازی افسران ستاد ناجا)تأیید و یک فرضیهء آن(تأثیر ساختار سازمانی در توانمندسازی افسران ستاد)رد شده است.
با توجه به بررسی انجام شده،در سطح اطمینان 59 درصد میتوان بیان داشت رضایت شغلی بر توانمندسازی افسران مؤثر بوده است و میزان ضرایب همبستگی پیرسون (0/306)و اسپیرمن(0/295)گویای این مطلب است که این دو متغیر از همبستگی نسبتا خوبی برخوردار هستند.
با توجه به دادههای جدول شماره 2 میتوان بیان داشت در سطح اطمینان 99 درصد سبک رهبری افسران ستاد در توانمندسازی افسران مؤثر بوده است و اندازهء این تأثیر با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون(0/397)و اسپیرمن(0/247)از شدت بالایی برخوردار بوده است و با توجه به مقایسهء دو وضع مطلوب و موجود افسران مورد پژوهش،بر این اعتقادند که سبک مشارکتی تأثیر بیشتری دارد و البته در حال حاضر سبک دستوری بیشتر مورد استفاده رؤسا و فرماندهان میباشد.
با توجه به اطلاعات جدول شمارهء 1،با اطمینان 59 درصدی میتوان بیان داشت انگیزهء شغلی بر توانمندسازی افسران مؤثر بوده است و میزان ضرایب همبستگی پیرسون (0/577)و اسپیرمن(0/507)گویای این مطلب است که این دو متغیر از همبستگی شدیدی برخوردار هستند."