ملخص الجهاز:
"اینان که در دوران ساسانی تشخص یافتهاند و برخی از آنها مانند خرداد و مرداد بصورت هاروت و ماروت به ادیان دیگر نیز رفتهاند در در اصل صفات مجردی هستند و چون میدانیم که اینان نخستین پدیدههای اهورا هستند میتوان گفت که در واقع صفات خود اهورا هستند که بصورت سمبول درآمدهاند و وی را یاری میکنند و باین ترتیب کثرتی که در مجموعهء هفتگانه وجود دارد در اصل به خود اهورا باز میگردد و واحدی میشود که شش صفت از خود متجلی و صادر کرده است.
پیوستگی آفرینش با فرور بنابر عقیدهء زروانیان که در مورد خلقت با اندک تفاوتی با مزداپرستان همداستاناند،زروان بیکرانه پس از آنکه مدتها از عدم خلق و زایش خود آزرده بود به هرمزد بارور میگردد،ولی چون در زایش هرمزد درنگی روی میدهد در دل مادر شک و تردید پدیدار میشود و همین شک موجب ایجاد اهریمن در بطن مادر میشود و زروان بیکرانه که میخواست موجودی خوب پدید آورد، دارای دو فرزند میشود و با«آسن خرد»یا خرد فطری درمییابد که یکی از آنها نیک است و منشاء خیر خواهد بود و دیگری بد است و سرچشمهء بدیها خواهد گشت،ولی چون هر دو فرزند وی هستند نمیخواهد منشاء بدی را نابود سازد،از اینرو پیش خود میاندیشید که فرمانروائی جهان را بفرزندی که زودتر از شکم مادر بیرون آید بسپارد.
» نام گرهن چون در هنگام جشن فروردین و در هنگامهای دیگر سال باید فرورهای گذشتگان را بیاد آورد و از آنان یاری طلبید،از اینرو در ایران کهن رسم بر این بود که در هر خاندانی دفتری داشتند که نام درگذشتگان را در آن مینوشتند و این نسب نامه برای آن بود که از روی آن نام تمام درگذشتگان در مراسم مذهبی یاد شود و به فرور آنها درود فرستاده شود."