ملخص الجهاز:
"نکته اساسی این است که آیا انسانها با سلیقهها،برداشتها و نیازهای گوناگون بدون تربیت و نظارت،قادر به زندگی اجتماعی سالم هستند یا باید تربیت اجتماعی شوند؟تجربیات مختلف زندگی انسانها و یافتههای علمی در مورد روابط انسانها حاکی از این است که افراد برای نیل به یک زندگی سعادتمند به رشد و تربیت نیاز دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) منظور از شناخت این است که فرد نسبت به یک رفتار یا مهارت اجتماعی آگاهی لازم را بدست آورد.
منظور از گرایش این است که فرد نسبت به انجام مهارت مورد نظر،علاقه و حساسیت داشته باشد و نوعی پیوند عاطفی بین خود و آن مهارت اجتماعی احساس نماید.
اگر محیط تربیتی سالم نباشد در رشد اجتماعی فرد سه نوع اختلال بوجود میآید: رفتار غیر اجتماعی:یعنی فرد برای ارتباط با دیگران،اعم از بازی کردن،صحبت کردن غیره،رغبت نشان نمیدهد.
نتیجه این رفتار معمولا بدتر شدن متزاید حال کودک است زیرا بر اثر عدم ارتباط با دیگران چنین کودکی از فرا گرفتن مهارتهای اجتماعی مورد نیاز خود ناتوان مانده و به این ترتیب روز به روز بیشتر گوشهگیر و منزوی میگردد.
د-تقویت مثبت رفتار بزرگسالان: گوشهگیری اجتماعی تنها از طریق تقویت منفی ناشی از تقلیل اضطراب حفظ نمیشود بلکه تقویت مثبتی نیز که غالبا به صورت توجه بیشتر افراد بزرگسال به کودک«خجالتی»بروز میکند باعث نگهداری این حالت میگردد.
زمانی که کودک دست از مخالفت برداشت و خواسته والدین را اجابت کرد آنان نیز در مقابل،کار وی را با توجه خویش پاسخ میگویند(قابل ذکر است که کلیه این مراحل باید با نظارت درمانگر انجام گیرد."