خلاصة:
هدف این مطالعه،آزمایش رابطه بین نحوه توزیع هزینههای کیفیت و سطح بلوغ1سیستم کیفیت سازمان برای دستیابی به میزانی است که سیستمهای اثربخش هزینهیابی کیفیت و سیستمهای کیفیت رشد یافته،بر عملکرد سازمان اثر میگذارند.هدف دیگر نیز تعیین دلیل این امر است که چرا برخی از سازمانها،سیستمهای کیفیت را بکار میگیرند. زمانی که سیستم کیفیت سازمان به بلوغ میرسد،درصد هزینههای رفع 2Lنقص خارجی به کل هزینههای کیفیت رو به کاهش میگذارد.وقتی سازمانی از یک سطح پایینتر سیستم کیفیت به سمت سطح بالاتر آن حرکت میکند، کل هزینههای کیفیت افزایش مییابد. رشد فروش و سود با وجود سیستم کیفیت رشد یافته،همبستگی معنیداری نشان نمیدهد.فقدان پشتیبانی مدیریت، شایعترین دلیل برای ردیابی نکردن هزینههای کیفیت توسط سازمان است. یافتههای این مطالعه بیان میکند که برنامهریزی سازمانها برای بکارگیری 3Lسیستم هزینه کیفیت باید اطمینان دهد که مدیریت از این برنامهها حمایت میکند؛زیرا این برنامهها برای کوتاه مدت،کل هزینه کیفیت را بالا میبرند.یافتههای حاصل این انتظار را که سیستم هزینه کیفیت در بلند مدت باید منجر به کاهش هزینههای رفع نقص خارجی شود،تقویت میکند.
ملخص الجهاز:
"بدین ترتیب،تحقیق حاضر در پی یافتن پاسخ برای پرسشهای زیر میباشد: پرسش(1):آیا توزیع هزینههای کیفیت در طول زمانی که سیستم کیفیت به بلوغ میرسد،به طور منظم تغییر میکند؟ پرسش(2):آیا کل هزینههای کیفیت در طول زمانی که سیستم کیفیت سازمان به بلوغ میرسد،به طور منظم تغییر میکند؟ پرسش(3):آیا رشد فروش و سود در سازمانهایی که از سیستمهای هزینه کیفیت و سیستمهای کیفیت رشد یافته استفاده میکنند،بیشتر است؟ پرسش(4):آیا برای پاسخ به این سوال که چرا برخی از شرکتها هزینههای کیفیت را ردیابی نمیکنند،دلایل مشترکی وجود دارد؟ روش تحقیق برای جمعآوری دادهها از روش پیمایش[یا نظرسنجی]استفاده شده است.
بزرگی،جهت و سطح معنیداری ضریب همبستگی پیرسون برای تمام انواع هزینههای کیفیت،یک سطح نمایشگر 3-جدول رابطه پاسخهای حرفههای حسابداری و کیفیت درباره توزیع هزینه های کیفیت و بلوغ سیستم کیفیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) توجه:تمام مقادیر در سطح حداکثر 0/10،معنیدار هستند؛"حسابدار"نشاندهنده پاسخدهندگانی است که در بخش حسابداری کار میکنندو"کیفیت" نشاندهنده پاسخدهندگانی است که در بخش عملیات یا کیفیت فعالیت میکنند.
دادههای ارائه شده در نمایشگر 6،نشان میدهد که سطح بلوغ سیستم کیفیت سازمان و اینکه سازمان هزینههای کیفیت را دنبال میکند یا خیر،با نرخ رشد بیشتر در سود و فروش رابطه ندارد،یافتههای اخیر،با نتیجهگیری شافر و تامسون (2991)که حاکی از ناموفق بودن اکثر سیستمهای کیفیت در ایجاد بهبود واقعی یا اثر معنیدار در وضعیت رقابتی بود؛هم خوانی دارد.
علاوه بر این،شواهدی یافت شده که نشان میدهد با وجود اینکه کل هزینه کیفیت[در شرکتهایی که به طور اصولی هزینه کیفیت را دنبال میکنند] در طول زمان کاهش مییابد،اما به تدریج که سیستم کیفیت رشد مییابد؛ این کاهش سیر نزولی پیدا میکند."