ملخص الجهاز:
"آیةالله خویی میگوید: در صحیحه ابی مریم انصاری ـ که اسم وی عبدالغفار بن قاسم بوده و جلیل القدر و مورد اعتماد است ـ، بر اساس نسخه الکافی و الفقیه، از قول آن حضرت(ع) وارد شده که: «و إن لم له مال، صام عنه ولیه»، یعنی وجوب روزه ولی را بر نبود مالی که صدقه داده شود مشروط کرده، اما همانطور که دانستی این نسخه ثابت نیست، زیرا با نسخهای از التهذیب ـکه از طریق دیگری، که آن نیز صحیح است، روایت شدهـ تعارض دارد؛ زیرا آن نسخه به جای لفظ «صام» مشتمل بر «تصدق» است.
2. ملاحظه متنی که محقق این عبارت را در آن آورده، قرینه دیگری است بر این که او این عبارت را با روایت نقل شده از طریق عامه که: «من ادرک رکعة من الصلاة فی الوقت فقد ادرک الصلاة» اشتباه گرفته است؛ زیرا او درصدد استدلال برخلاف نظر شیخ طوسی در المبسوط بوده است که کسی که یک رکعت یا بیشتر از نماز را در آخر وقت درک کند، تمامی نماز او به صورت ادا صحیح خواهد بود و قضا بر او واجب نیست.
ثانیا، نویسنده به خاطر اعتمادی که بر روایت نقل شده در داستان هبار بن اسود، توسط اهل سنت کرده است که: «لا تعذبوا بالنار لا یعذب بالنار إلا رب النار»80 ، دعا میکند که حرمت سوزاندن با آتش نزد همه مسلمانان آشکار است، در حالی که ما به یک روایت از طریق شیعه دست نیافتیم که بر این مطلب دلالت کند و علمای شیعه یا اصلا متعرض روایت نشدهاند و یا نظیر علا مه حلی81 آن را به اسیر اختصاص دادهاند و یا به این روایت به خاطر ایراد بر ابوبکر در سوزاندن فجاءة السلمی احتجاج کردهاند و یا نظیر علا مه مجلسی82 تصریح کردهاند که آنچه در نزد ما روایت شده، نهی از سوزاندن حیوان به آتش است."