خلاصة:
در این مقاله به بیان نحوهء قرار گرفتن جامعهء ایرانی(شهر تهران)در جریان جهانی شدن از طریق تفکیک نهادی در طول دو سدهء اخیر توجه شده است.این مسأله به این دلیل دارای اهمیت است که جریان جهانی شدن جریان فراگیر است و تمام فرهنگها را اعم از فرهنگ سنتی یا مدرن تحت تأثیر قرار داده است.آنچه در مقالهء حاضر به عنوان مسأله موردنظر قرار گرفته،نحوه و نوع اثرگذاری جریان جهانی شدن در جامعهء تهرانی و بهطور خاص بر بازار تهران است.بدین لحاظ با فرض اثرگذاری،نحوه و نوع اثرگذاری فرآیند جهانیشدن در بخش عمدهء جامعهء تهرانی،یعنی بازار تهران که محل فعالیتهای اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی میباشد،مورد تأیید میباشد.از طرف دیگر، با باور به اینکه رسانههای جدید از قبیل رادیو،تلویزیون و خصوصا مطبوعات به عنوان عنصر اصلی جریان جهانیسازی میباشند به رابطهء آنها با نهادهای اجتماعی،توجه شده است.شناخت مبتنی بر مشاهده بازار تهران نشاندهندهء این اصل است که رسانههای مدرن چون تلویزیون در تعامل با رسانههای سنتی در تهران به عنوان عنصر جهانیسازی راهگشای تغییر اجتماعی و فرهنگی تفکیک نهادی عمل کردهاند.
ملخص الجهاز:
"تغییر فرهنگی-اجتماعی و توسعهء نهادی در ایران، مورد تجربی بازار مهری بهار چکیده در این مقاله به بیان نحوهء قرار گرفتن جامعهء ایرانی(شهر تهران)در جریان جهانی شدن از طریق تفکیک نهادی در طول دو سدهء اخیر توجه شده است.
با توجه به این مسأله در خصوص وضعیت ایران در اثر توسعهء رسانهها،با طرح سؤال زیر میپردازیم:«غلبهء فرهنگ مدرن بر فرهنگی سنتی در ایران چه اثراتی بر ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعهء ما باقی گذاشته است؟» «آیا این فرآیند موجب توسعهء نهادی شده است یا خیر؟» با قبول رویکرد نظری دوم شناسایی حتی اجمالی از روند تغییرات بازار تهران امری ضروری است.
3-مرحلهء سوم:جدایی و پیوستگی با اینکه در دورهء رضا شاه با تلاشهایی که از سوی او برای تخریب بازار تهران به عنوان یک مرکز اقتصادی،فرهنگی سنتی انجام گرفت،هنوز تا اندازهای ناظر حضور بازاریان در جریانهای سیاسی،دینی و ملی هستیم که حکایت از نقش اساسی بازار در حیات اجتماعی ایران در این زمان دارد.
باوجوداینکه نهاد دین در ایران بخصوص در این دوره بیش از گذشته از قدرت بسیاری برخوردار میباشد و به نظر میآید نقش همگرایی و هماهنگکننده بین نهادهای اقتصادی،سیاسی و آموزیش از طریق نهاد دین صورت میگیرد،به علت بههم ریختگی وظایف نهادی در درون بازار، ترکیب جمعیتی جدید،از بین رفتن مرکزیت محلههای قدیمی و اختصاص بخشهایی از شمال شهر به مراکز اقتصادی و تجاری جدید و مدرن،ظرفیت نهادهای درون بازار را از طریق حرکت آنها به بیرون از بازار تا اندازهء بسیار زیادی افزایش داده است."