ملخص الجهاز:
"دوم-رد سکههای اسلامی بعلت تعصب طبرستانیان در دین زرتشت بود و بهمین روی پس از اسپهبد خورشید تا 35 سال سکهها نقش آتشکده داشت و گرچه نام حکام خلاف بر آن نقش میبست باز هم این سکهها مانند سکههای عرب ساسانی رنگ اسلامی نمیپذیرفت که بر حاشیه آن عباراتی مانند«ربی الله»یا«الله ربی»یا«بسم الله»یا«بسم الله ربی»و«الله الحمد» باشد26(شکلهای 26 و 27) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 26-عرب ساسانی-عبید الله زیاد (26)-سکههای شاهان اسلامی 314 تا 317 -سکههای اسلامی -سکههای بیزانس (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 27-عرب ساسانی-عبید الله زیادص تعلق طبرستان به آئین پیشینیان از اینجا پیداست که هنوز پارهای آداب و رسوم گذشته را در میان خود زنده ناهداشتهاند،بعنوانمثال میتوان گاهنمای طبرستانی را ذکر نمود که تا به امروز د ردیههای طبرستان بصورت سابق باقی است و نخستین روز ماهها که سی روزه است بنام«مادر مه» مقدس است.
بنا به تحقیق اینجانب در دیههای«چاشم»و«نوا»از قراء کوهپایههای هزار جریب و لاریجان که میان آنها بیش از سی و پنج فرسنگ فاصله است و کوههای بلند و صعب العبور آنها را از هم جدا میکند نام ماهها با مختصر اختلاف از لحاظ تلفظ همانند و بدینگونه است: بهار: ا-اون ماه-پ تک 2-آرکماه 3-دهماه27 تابستان: 1-وهمنماه 2-نورزماه 3-فردینماه پائیز: 1-کرچ ماه 2-هر ماه 3-تیرماه زمستان: 1-مالار ماه 2-شرور ماه 3-میر ماه باری در پایان خد را ناگزیر از ذکر این مطالب میدانم که: (27)-گاهنمای سنگسری-جدول ضمیمه 1-مبنای محاسبه تاریخ فرمانروائی گاوبارگان در متن سخنرانی، 144 هجری یعنی سال درگذشت اسپهبد خورشید است و سال جلوس هریک از آنان با احتساب سالهای فرمانروائی آنها برحسب مدتهای فرمانروائی مذکور ابن اسفندیار بدست آمده است و آنگاه تبدیل به سالهای میلادی، یزدگردی،و یزدگردی جدید یعنی طبرستانی شده است و تاریخهای بدست آمده با آنچه که در نشریه مخصوص سکهها بنام Seaby که در انگلستان منتشر میشود تطبیق میکند."