ملخص الجهاز:
از آنجا که روانشناسی و روانکاوی بیشترین عوامل سازندهء شخصیت فرد را در دوران کودکی باز شناخت،رشتهء فرعی مهمی از علم جدید«روانشناسی کودک»را تشکیل داد و تأکید شد که روانشناسی نیز باید مانند پزشکی عمل کند،به این معنی که فقط هنگامی به یاری فرد نشتابد که او ساخته و پرداخته شده است و درمان او،حتی با شناخت کامل علت یا علتها،کاری بسیار دشوار خواهد بود.
نوشتن برای کودکان و بزرگسالان شاعر یا نویسندهای که در مقام هنرمند برای بزرگسالان شعر میسراید یا چیز می- نویسد،در پی آن است که با قدرتهای فنی و تکنیکی کلام و قالب،آنچه را که از زندگی و جهان دریافته است بیان کند و فی المثل بگوید: «این است چیزی که من در لحظهای معین از حیات خود در این جامعه که در فلان زمان زندگی می- کند،دریافتهام.
برای نویسندگان کتابهای کودکان از جانب افراد صاحبنظر در روانشناسی و ادبیات کودکان و نیز از جانب مراکز پرورشی باید همواره یاریهایی در ارزیابی کارشان و نمودن نقصها و کمبودهای فکری و تجربیشان در زمینهء نوشتن برای کودکان دارند،فقط به گرمی بازار دل خوش نکنند، و حال که این راه را برای تحقق حیات خود برگزیدهاند،سنجیده و اصولی در این راه پیش بروند،و سهمی راکه در خدمت فردی به جامعه میپردازند سهمی ارزشمند و سازنده باشد.
شاعری که نمیتواند خوب شعر بسراید، چنانکه میان بزرگسالان به شاعری شناخته شود،نباید به تصور اینکه کار برای کودکان کردن سهل است،در این بازار گرم چیز- هایی آشفته و وارفته،مبتذل و سست،اما آکنده از دستورهای اخلاقی و بهداشتی،با اوزانی و قافیههایی مناسب و نامناسب، بسازد و به کودکان معصوم عرضه کند.