خلاصة:
یکی از مشکلات شایع در محیطهای آموزشی،مسئلهی تقلب کردن دانشآموزان در امتحانات و حتی در تکالیف کتبی مدرسه است.باور کنیم که اکثر دانشآموزان،تنها در شرایطی و بنا به عللی که به ذکر آنها خواهیم پرداخت،به این عمل اقدام میکنند و اگر این علل و شرایط وجود نداشته باشد،آنها این کار را انجام نمیدهند. نوسنده در اینجا به ذکر عواملی پرداخته است که دانشآموزان با کمال صداقت در زمینهی تقلب کردن مطرح نمودهاند و این مقاله،نتیجهی همهپرسی از آنهاست.
ملخص الجهاز:
"گاهی زمان آنقدر کوتاه است و مراقب جلسه دائما،با صدای بلند،نزدیک شدن به پایان امتحان را به دانشآموزان گوشزد میکند و دانشآموز برای کاهش زمان پاسخگویی خود چارهای جز تقلب ندارد،تا بتواند در آن زمان معین شده به سؤالات پاسخ دهد و گاه زمان امتحان آنقدر طولانی است که تعدادی از دانشآموزان از زمان باقیمانده برای مرور کردن جوابهای خود با دیگران استفاده میکنند.
آنها بیان کردهاند، دانشآموزی که پدر و مادرش دائما با یکدیگر اختلاف دارند و قادر نیستند در شرایطی که بچهها حضور ندارند،به اختلافات خود رسیدگی کنند،معمولا سریعتر از دیگران به این کار اقدام میکنند و همچنین دانشآموزانی که محیط خانهی آنها پر ا سر و صدا است و آرامش در محیط خانواده نیست و اعضای خانواده از مسؤلیتپذیری و همکاری برخوردار نیستند،با مشکل چگونه درس خواندن،بیشتر روبهرو هستند و احتمال دارد که به علت نامساعد بودن شرایط محیطی خانواده،انگیزهی تقلب در آنها بیشتر تقویت شود."