خلاصة:
برخوردهای بازدارنده و تنبیهی در مقابل افرادی که به شکستن هنجارها و قوانین ضروری جامعه اقدام میکنند،امری لازم و اجتنابناپذیر است؛لیکن نباید پیامدهای برخوردهای تنبیهی بر فرد خاطی و اطرافیانش را-که در بسیاری از موارد نقشی در ارتکاب جرم نداشتهاند-از نظر دور داشت.شاید همین نگرانیها به مرور زمان موجب تغییرات چشمگیر در شیوههای خشن مجازات در مقایسه با گذشته شده است.امروزه والدین میلیونها کودک در زندان به سر میبرند و هزاران نفر از آنها به سبب عدم حضور والدین خود،دچار آسیبهای عاطفی،اقتصادی و آموزشی میشوند.هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرات مختلف عاطفی،اقتصادی و آموزشی زندانی شدن والدین بر خانواده با تأکید بر عملکرد تحصیلی فرزندان است.بدین منظور عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای والدین زندانی(پدر یا مادر)قبل از زندانی شدن و بعد از گذشت حد اقل شش ماه از زندانی شدن آنان مقایسه شده است. یافتههای پژوهشی این بررسی حاکی از آن است که زندانی شدن والدین بر وضعیت تحصیلی فرزندان آنها تأثیر منفی داشته و این تأثیر بر عملکرد تحصیلی دختران بیش از پسران و بر عملکرد دانشآموزان دورهء متوسطه به ترتیب بیش از دورهء ابتدایی و راهنمایی بوده است.برمبنای یافتههای پژوهش پیشنهاد شده است که سازمانها و نهادهای مسئول با اتخاذ تدابیر لازم تلاش کنند تا در ابعاد اقتصادی،عاطفی،اجتماعی و آموزشی،آسیبهای ناشی از زندانی شدن فرد بر خانواده و بالاخص فرزندان را مهار کنند و به حد اقل برسانند.
ملخص الجهاز:
"اهداف پژوهش این پژوهش با هدف کلی مقایسهء وضعیت تحصیلی فرزندان مجرمین قبل و بعد از دستگیری آنها و ارائهء پیشنهادهای لازم برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از زندانی بودن والدین و هفت هدف ویژه به شرح ذیل بوده که براساس هر هدف،فرضیههایی نیز ارائه شده است.
جدول شمارهء 1)توصیف عملکرد قبلی و فعلی دانشآموزان مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-بین میانگین عملکرد دانشآموزان در قبل و بعد از دستگیری والدین تفاوت معنادار وجود دارد(8/18- t ،541- df ،0/1000 p> )؛به عبارت دیگر میتوان گفت عملکرد تحصیلی فرزندان مجرمین با دستگیری والدین آنها کاهش یافته است و فرض پژوهشی تأیید گردیده و فرض صفر با اطمینان بسیار رد شده است.
جدول شمارهء 4)آزمون تحلیل واریانس برای مقایسهء میانگین گروهها براساس نوع جرم والدین (به تصویر صفحه مراجعه شود) 6-تفاوتهای مشاهده شده در قبل و بعد از دستگیری والدین بین میانگین دورههای تحصیلی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه معنادار است(42/19- F ،2/141- df ،0/1000 p> ) و(14/79- F ،2/141- df ،0/1000 p> )؛اما میزان F مشاهده شده در بعد از دستگیری (14/79- F )بسیار بیشتر از قبل از دستگیری(42/19- F )است؛به عبارت دیگر زندانی شدن والدین تفاوت عملکرد دانشآموزان را در دورههای مختلف تحصیلی شدت بخشیده است.
جدول شمارهء 5)آزمون تحلیل واریانس دوعاملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7-محل زندانی شدن و زندگی والدین در عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیری نداشته است و تفاوتهای مشاهده شده در بین میانگین عملکرد آنها در قبل و بعد از زندانی شدن والدینشان معنادار نیست؛به عبارت دیگر محل سکونت نتوانسته است تأثیری معنادار بر عملکرد دانشآموزان دارای والدین زندانی داشته باشد و نمیتوان فرض صفر را با اطمینان رد کرد."