خلاصة:
اهمیت نقش فناوری اطلاعات (IT) در جامعه موجب افزایش تمایل محققان اجتماعی به فعالیت علمی شده است. محققان برای تجزیه و تحلیل مکانیسم و چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین عوامل مؤثر بر آنمگراینکه از مدل پذیرش فناوری دیویس (TAM,1985,1986,2000) استفاده میکنند.
نگرش به کامپیوتر،یکی از متغیرهای مدل مذکور است.مقاله حاضر سعی در بررسی مؤلفههای نگرش نسبت به کامپیوتر و عوامل اجتماعی مؤثر بر آنمگراینکه دارد.براین اساس،نتایج گزارشی علمی ارائه میشود که با استفاده از روش تحقیق پیمایشی (Suruey Resarch) انجام شده و اطلاعات آن از بین 003 دانشبر دختر و پسر آموزشگاههای کامپیوتر شهر اصفهان(4831)جمعآوری گردیده است.ابزار پژوهش،پرسشنامه نگرش به کامپیوتر لویدوگریسارد(4831 و 5831) میباشد که به سنجش چهار مؤلفه حس اطمینان،احساس نسبت به برقراری ارتباط،اضطراب و حس سودمندی درباره کامپیوتر میپردازد.پس از جمعآوری دادههای پژوهش،جهت انجام تحلیلهای توصیفی(یک متغیره و دو متغیره)تحلیل استنباطی(دو متغیره:آزمون T و ضرایب همبستگی R پیرسون تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر)از برنامه آماری SPSS.11 استفاده خواهد شد.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که نگرش آزمودنی به کامپیوتر در سطح زیاد ابزار و ارزیابی شده و تفاوت معناداری در نگرش به کامپیوتر در بین مردان و زنان و همچنین بین مجردان و متأهلان مشاهده نگردیده است.رابطه معناداری بین سن،کار با کامپیوتر در خانه و تجربه استفاده از کامپیوتر با نگرش به کامپیوتر وجود داشته و لیکن رابطه معناداری بین شغل و تحصیلات با نگرش به کامپیوتر وجود نداشته است.تحلیل رگرسیون معرف آن بوده که چهار متغیر کار با کامپیوتر در خانه،تجربه کار با کامپیوتر،سن و جنس در مدل وارد میشوند.بیشترین تغییرات نگرش به کامپیوتر با چهار متغیر مذکور قابل تبیین است.
ملخص الجهاز:
"نتایج پژوهش بیانگر آن است که نگرش آزمودنی به کامپیوتر در سطح زیاد ابزار و ارزیابی شده و تفاوت معناداری
سن،کار با کامپیوتر در خانه و تجربه استفاده از کامپیوتر با نگرش به کامپیوتر وجود داشته و لیکن رابطه معناداری بین شغل
و پایانی آنها بتوان میزان نگرش افراد نسبت به تکنولوژی کامپیوتر را مورد سنجش و تحلیل قرار داد.
از سوی دیگر رابطه معناداری بین تجربه کار اینترنت و میزان استفاده اینترنت مشاهدهگردیده است.
آن است که دو متغیر استفاده از اینترنت و تجربه اینترنتی در خود کارآمدی کامپیوتر تأثیر داشته و خود کارآمدی
همچنین رابطه معناداری بین سابقه کار با کامپیوتر و نگرش به کامپیوتر مشاهده شده است.
یافتههای تحقیق بازگوکننده آن است که تفاوت معناداری در نگرش نسبت به کامپیوتر بین گروههای اجتماعی جنسی وجود ندارد.
تفاوت معناداری در خصوص چهار مؤلفه(پاره مقیاس)نگرش به کامپیوتر بین آزمودنیهای پسر و دختر وجود
تحقیق باز گوکننده آن است که تفاوت معناداری در نگرش نسبت به کامپیوتر بین دوگروه تحقیق وجود دارد.
یافتههای تحقیق،بازگوکننده آن است که تفاوت معناداری در نگرش نسبت به کامپیوتر بین گروههای
چگونگی رابطه بین تجربه کار با کامپیوتر و نگرش به کامپیوتر،یافتهها آن است که رابطه معناداری بین آندو وجود دارد و میزان آن 0/482 میباشد.
نتایج توصیفی تحقیق،بازگوکننده آن است که میزان نگرش اجتماعی آزمودنیهای تحقیق نسبت به
کامپیوتر به طور متوسط در سطح بالایی ابراز شده است و این میزان بین آزمودنیهای پسر و دختر به طور مشابه
نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داده که تفاوت معناداری در نگرش به کامپیوتر بین پسران"