ملخص الجهاز:
"تصحیح رسالههای خطیالرسالة القلمیة/علاء الدین علی بن أمر الله چلبی رومی معروف به«قینالیزاده»(916-979 ه) لاء الدین علی بن أمر الله چلبی رومیمعروف به«قینالیزاده»(916-979 ه)الرسالة القلمیة به تصحیح و تحشیۀ جویا جهانبخش1 بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لولیه و الصلاة علی نبیه و أهل بیت نبیه ادداشت مصحح در حیطۀ دین مبین اسلام که معجزۀ بنیادینش«کتاب»بودو در تمدن اسلامی که بر محور کتاب و کتابت بالید ودامن گسترانید،شگفت نبوده و نیست اگر عالمان و دانشوران،وقتی تفنن میکنند و در وادی أدبیت ذوقآزماییمینمایند و رهوار ذکاوت به میدان فصاحت میجهانند و زیت فکری در مشکات بلاغتمیسوزند و سجعمیگویند و صنعت میپردازند،گاهوبیگاه سری به قلم بزنند و این أنیس دست و محرم دل و دیدۀ خویش رادستمایۀ توصیف و موضوع سخنان کوتاه و بلند و نوشتارهای ارجمند سازند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)صفحۀ آغاز رسالۀ قلمیه،نسخۀ شماره 9072 کتابخانه آیت الله مرعشی (به تصویر صفحه مراجعه شود)صفحۀ آغاز رسالۀ قلمیه،نسخۀ شماره 172 کتابخانه کاخ گلستان بسم الله الرحمن الرحیمو به نستعین1 {Sلک الحمد یا من أکرم الإنس بعد ما#هداه إلی التقوی2و علم بالقلم3#تؤلف بین الکاف و النون4آمرا#و تنقش لوح الکون من ذلک الرقم#و سحب5من التسلیم تسکب6و بلها7#علی مرقد فیه المرؤة8و الکرم9#تجافی10عن الأقلام طرف بنانه11#و قد نسخت من دینه کتب الأمم12S}صلات الصلوة13و السلام،علیه و علی آله الکرام،ما لا حت علائم الأحلام،فی وجوه الأماثل،وناحت حمائم الأقلام،من غصون الأنامل.
میگویم:صورت کامل بیت زهیر بن أبی سلمی از این قرار است: {Sو دار لها بالرقمتین کأنها#مراجیع وشم فی نواشر معصمS}(نگر:شرح معلقات سبع،ترجانیزاده،ص 100؛و چگامههای بلند جاهلی،ص 85)."