ملخص الجهاز:
چرا شمار بسیاری از شرکتهایی که گمان میرفت در شمار شرکتهای«برتر و کامیاب» جای دارند و چنین امتیازی از سوی صاحبنظران دانشگاهی پرشور مدیریت به آنان داده شد،تنها پس از چند سال دچار لغزش شدند،یا از هم فروپاشیدند؟ این پرسش با دو رویداد کنونی،همزمانی نمایان یافته است:دشواریهای ژرف و بسیار آشکار«سیتی کورپ»1،شرکت بزرگ خدمات مالی آمریکا که تا همین اواخر در سراسر جهان آن را میستودند،و انتشار کتاب تازهای به نام «معمای ایکاروس»2که آشکار میسازد،چگونه شرکتهای نادر و کامیاب نابودی خود را فراهم میآورند.
»در عوض او میگوید یک شرکت اکنون تنها از راه دگرگونی تند و تیز در همه زمینهها میتواند (به تصویر صفحه مراجعه شود) علل فروپاشی شرکتهای کامیاب برتری جستن،چگونه بالهای خود را نسوزانید برگردان از:دکتر محمد علی طوسی تعادل ضروری میان معیارهای گوناگون چون نظارت و کارآفرینی،هدایت و آزادی عمل پیوسته در حال تغییر است پایندگی خود را پایدار سازد:در راهبرد، در فرآوردهها،در خدمات،در سازمان، و در کارگردانی افراد.
فراگرد یادگیری که از راه آن این آموزگاران بزرگ خود در پنج سال گذشته به آموختن پرداختهاند و همراه با آنان خوانندگانشان و شرکتهایی که به رایزنی آنان روی آوردهاند،به تجربه دست زدهاند،آگاهی از آنچه را که یک شرکت را به راستی برجسته و نمایان میسازد، بیاندازه به پیش برده است.
پیام آن به راستی سر راست است:یعنی آنکه، صرفنظر از دگرگونیهایی که در محیط بیرونی پدید میآید،بیشتر شرکتهای برجسته عملهایی را که کامیابی آنها را فراهم آوردهاند تا کرانههای خطرناکی گسترده میسازند و به کار میبرند.