ملخص الجهاز:
"کیفیت تخیل در افسانههای کهن تصویرهای تخیلی در دوران کهن،از پدیدههای متعددی سرچشمه میگیرد که ماهیت ادبی و هنری ندارند،اسطوره و جادو، دو سرچشمه اصلی تصویرهای تخیلی افسانهها هستند،زیرا این دو پدیده مقدم بر ادبیات بوده و در ساخت روایتی آنها.
ناگهان گاو سرخ نزد آنها آمد و گفت:«غمگین نباشید، بچهها کوچکم،همه چیز درست خواهد شد من گله را برایتان مواظبت میکنم»5 چنین تصویرهای تخیلی که در ادبیات قومی اکثر مردم جهان پیدا میشود،نشانههای روشنی برای حضور تخیل جمعی و الگووار است.
»8 اشیا و پدیدههای جادویی که در افسانهها نقشی بر عهده دارند،یا ابزار کار جادوگران و ساحران بودهاند،مثل انگشتر،شانه و استخوان و یا ابزار زیستی و یا زینتی بودهاند که تخیل انسانی به آنها نیرویی جادویی بخشیده است،مثل قالیچه پرندهء حمزه،دسته جاروی پرنده،بطری پرنده،دیگچهای که از آن غذا بیرون میریزد،سفرهای که در آن غذا حاضر میشود،کلاهی که غیبکننده یا مشاور است،کفشی که مسافتهای دور را در یک چشم به هم زدن طی میکند،سنجاقی که انسان را به پرنده تبدیل میکند،ویلونی که خوابآور است، شیپوری که با دمیدن در آن لشکری پدیدار میشود و غیره،اما میان این اشیا و پدیدهها میوهها نقش خاصتری بر عهده دارند.
میوههای دیگر مثل کدو تنبلی که در آن یک لشکر نهفته است، جلوههای دیگری از تخیل را در افسانهها به نمایش میگذارند این نوع تخیل که امروزه نظیر آن کمتر در ادبیات داستانی دیده میشود،بخشی جداییناپذیر از زندگی انسان در روزگاران گذشته است.
به این ترتیب،گونهای چرخش در محتوای تخیل افسانههای نو (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشاهده میشود که یکی از دیگر تفاوتهای عمده کیفیت تخیل در افسانههای کهن و نو را به وجود آورده است."