ملخص الجهاز:
"" (صفحه 217) هنوز چند لحظه نگذشته که میخوانیم: «رعد و برق،درخت سر به فلک کشیده باغ را چهار شقه میکند و روی دکان دهبان میاندازد» (صفحه 217) و باز در جای دیگری راوی دعای باران میکند @یکی از مهمترین مشکلات ساختاری که باعث چنین نقصی شده،آن است که علیرغم انتخاب زاویهء دید اول شخص مفرد،قسمت عمدهء داستان به صورت زاویهء دید نمایشی روایت میشود؛یعنی وظیفهء راوی تنها آن است که دیالوگهای و آنچه را که در اطرافش میگذرد،بدون عبور از صافی ذهن خود،به خوانده منتقل کند.
نویسنده برای آنکه بتواند ما را پابهپای شخصیت اصلی داستان پیش ببرد،از دو تمهید مناسب استفاده کرده است؛یکی انتخاب زاویهء دید اول شخص مفرد و دیگری زمان مضارع فعلها تا به این طریق خواننده خود را درون صحنه احساس کند.
یکی از مهمترین مشکلات ساختاری که باعث چنین نقصی شده،آن است که علی رغم انتخاب زاویهء دید اول شخص مفرد،قسمت عمدهء داستان به صورت زاویهء دید نمایشی روایت میشود؛یعنی وظیفهء راوی تنها آن است که دیالوگها و آنچه را که در اطرافش میگذرد،بدون عبور از صافی ذهن خود،به خواننده منتقل کند.
همانگونه که گفته شد،در محیط داستان شخصیتهایی منفی وجود دارند که میخواهند با استفاده از راوی و بازی دادن او از پلکان ترقی بالا روند،اما از آنجا که راوی هنوز معنای این ترفندها را درک نمیکند و از طرفی تنها حکایت کنندهء قصه هم اوست و تمام وقایع را به شکلی بیرونی و نمایشی گزارش میدهد، خوانندگان نوجوان،به آنچه در پشت صحنهء حوادث میگذرد پی نمیبرند و این گاه باعث سردرگمی و تصور آنان بر ناپیوستگی داستان میشود."