ملخص الجهاز:
به عنوان مثال ببینند که همکارانشان در کشورها و سازمانهای رسانهای دیگر چگونه خبر تهیه میکنند؟ اعضای تحریریههایشان چگونه کار میکنند؟اصولی که رعایت میکنند چیست؟یا قوانین ناظر به حرفه خبرنگاری کدام است؟خطوط قرمزشان چیست؟یا این رسانهها به لحاظ مالکیتی دارای چه نظامهایی هستند؟وابسته به چه سازمانهایی هستند؟مقوله استقلال حرفهای روزنامهنگاران و خبرنگاران که در ایران مورد بحث است در کشورهای دیگر چگونه است؟و در نهایت اینکه ببینند منابع درآمد نشریات چیست؟آگهی،تکفروشی،آبونمان و یا اگر منابع درآمدی دیگر دارند،آن منابع کدامند؟یا به عنوان مثال نشریات به چه ترتیب توزیع میشوند؟سازمانها و مکانیزمهایی که برای توزیع وجود دارد چه چیزهایی هستند؟در واقع هدف از این پروژه این بود که این تجربیات را در این کشورها ببینیم.
یکی از سازمانهای بزرگ توزیع فرانسه هم که در واقع اولین سازمان توزیع مطبوعات است مورد بازدید خبرنگاران ایرانی قرار گرفت،که در واقع از لحظهای که روزنامه مراحل چاپش تمام میشود و وارد پروسه توزیع میشود تا در نهایت بدست مصرفکنندهء نهایی و خوانندهء روزنامه میرسد همه مراحل را شرح دادند،به اضافه نحوه مدیریت و گردش مالی سالانهای که این سازمان دارد.
این بخش از برنامه لبنان خیلی موردتوجه قرار گرفت و من همینجا اشاره بکنم که شخصا فکر میکنم برای همه خبرنگاران سیاسی و همه خبرنگارانی که در حوزه مسائل خاورمیانه فعال هستند،بازدید از کشور لبنان و به خصوص جنوب لبنان یکی از بازدیدهای مهم است؛تأثیری که میگذارد تأثیری است در عمق بینش و آگاهی آنها و بسیار تعیینکننده است.