ملخص الجهاز:
درحالحاضر به غیر از این آژانس خبری،شماری از آژانسهای خبری متنوع دیگر(تخصصی و عمومی)نیز در فرانسه فعال هستند که برای نمونه میتوان از خبرگزاریهای مرتبط با رشته گرافیک و طراحی،آژانسهای خبری اقتصادی و امورمالی،خبرگزاریهای فعال در عرصههای اجتماعی، علوم و فرهنگ و خبرگزاریهایی با عناوین متفرقه نام برد؛مجموعهای از رویدادهای محصولات فنی،تولیدات کارخانجات و اخبار برنامه تلویزیون در این خبرگزاریها منعکس میشود.
(برخلاف ساختمان شبکه دوم تلویزیون فرانسه و همچنین ساختمان مرکز توزیع نشریات فرانسه NMPP که بسیار تشریفاتی و میتوان گفت حتی اشرافی بود) طی این سه دیدار آرام،آرام این سؤال در ذهنم پدید آمد که چرا تیراژ روزنامهها و مجلات فرانسوی پایین است.
در فرانسه(آمار منتشر شده مربوط به سال 3002 است)بیش از 0004 نشریه منتشر میشود، به این تعداد میباید حدود 04 هزار عنوان نشریه رایگان را نیز اضافه کرد.
از این تعداد کمتر از 001 نشریه در سطح ملی منتشر میشود و بیش از 02 روزنامه ملی نیز در فرانسه فعال است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) آمار نشان میدهد در سال 9991 مصرف روزانه مطبوعات فرانسه در مقایسه با دیگر کشورها با 941 نسخه روزنامه برای هر 0001 نفر(سرانه مصرف مطبوعات)در ردیف بیست و هشتمین کشور جهان قرار داشت.
اما به نظر میرسد عوامل دیگری نیز در این خصوص(وضعیت تیراژ مطبوعات)دخالت دارد که در ادامه به شماری از آنها اشاره میشود.
هماکنون این دو روزنامه با تیراژی در حدود 002 هزار منتشر میشوند) نبود سیستم مناسبی برای آبونمان شدن مخاطبان(مناسب از نظر اقتصادی و خدماتی)از جمله مسائلی است که در سیستم توزیع مطبوعات فرانسه کاملا مشاهده میشود.