خلاصة:
این مقاله با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط مطلوب بین مراکز آماری با رسانههای خبری،به بررسی اهمیت آمارهای رسمی برای ملتها و دولتها میپردازد.همچنین نشان دادن ارزش آمار و بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به آنرا از وظایف مراکز ملی آماری میداند که این امر فقط از طریق رسانههای عمومی امکانپذیر است.در ادامه عناصر اصلی در ارتباط بین ادارهء آمار و رسانههای خبری برشمرده میشوند و به چگونگی دسترسی رسانههای خبری به آمار،شیوهء نوشتن نسخ خبری آماری و نحوهء برگزاری کنفرانسهای خبری و جلسههای اطلاعرسانی اشاره میشود.
ملخص الجهاز:
"دسترسی رسانههای خبری به آمار چه چیزی را باید در دسترس رسانههای خبری قرار داد؟آیا باید از هر گزارش یا نشریهای که اداره برای استفادهء عموم تولید میکند،نسخهای به روزنامهنگاران داد به امید اینکه مطلبی پیدا کنند که ارزش نوشتن داشته باشد؟ به نظر میرسد این رهیافت،چندان هوشمندانه نیست زیرا رسانهها در مورد مطالبی که منتشر یا پخش میکنند بسیار حساسیت به خرج میدهند.
از آنجایی که آمارها میتوانند مطالب زیادی در مورد یک کشور و مردم آن بگویند روش مناسبی برای کسب موفقیت در چنین تبلیغاتی هستند و اداره با اثبات عینیت،اعتبار و شفافیت آمارهای رسمی خود میتواند سرمایهگذاران بین المللی را نیز تشویق به داشتن نگرشی مثبت نسبت به کشور خود کند زیرا به این طریق دیدگاه روشنتری نسبت به موقعیت اجتماعی- اقتصادی کشور خواهند داشت.
حتی اگر ادارهء آمار دارای محصولی ساده با جاذبهای بالقوه فراوان برای مردم در اختیار داشته باشد-برای مثال،کارت با بروشوری حاوی ارقام اصلی در مورد کشور-آن محصول باید ابتدا در معرض توجه مردم قرار گیرد،و در این راستا رسانههای گروهی بهترین ابزار انجام این کار هستند.
همچنین اداره باید نسخههایی از نشریه و خبر موردنظر را برای ارائه در کنفرانس خبری آماده نماید و ممکن است مایل باشد مواد مرتبط را نیز به نمایش بگذارد و این فرصت مناسبی برای برجسته جلوه دادن اداره به افرادی است که هرگز تا آن زمان ارتباط زیادی با آن نداشتهاند.
سرانجام نکتهء اصلی این است که ادارهء آمار باید اطمینان حاصل کند که در نسخ خبری و نیز بهطور شفاهی در کنفرانسهای خبری،چگونگی دسترسی افراد به نشریههای موردنظر و بهای آنها به وضوح مشخص باشد."