ملخص الجهاز:
"در این مقاله علمی که مترجم کمتر نوشته مشابهی را به این دقت و ظرافت یافته است، عمیقترین لایههای عقیدتی و ارزشی مذهب یهود(یهودیت)و صهیونیسم مذهبی(فرهنگی)و سیاسی مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته است که میتواند برای خوانندگان و بهویژه پژوهشگران مسایل منطقهای خاورمیانه مفید و قابل استفاده علمی باشد.
نخست اینکه آنان معتقدند که روند رستگاری و نجات از مدتها پیش شروع شده است و اینکه با اقتباس از«کبالاح»**این امر مرحله به -------------- (*)این بحث ریشه در عنوان ومحتوای کتاب:دولت یهود؛راه حل جدیدی برای مسئله یهود نوشته تئودور هرتزل،پدر صهیونیسم سیاسی و نیز آرمانهای وی دارد.
ولی تا زمانیکه صهیون توسط یک حکومت بیدین(یهودیان بیمسئولیت)اداره میشود و درحالیکه قوانین توارت چنین بیشرمانه مورد اهانت و بیحرمتی و عدم اطاعتقرر میگیرد،روح خدا چگونه میتواند در صهیون حضور داشته باشد؟ چنانکه یکی از آنان در اواخر دهه 0791 در انتقاد از جامعه اسراییل و همینطور،اعتقاد گروه گوش آمونیم به توسعه اقدامات شهرکسازی در سرزمینهای اشغالی به من گفت که:«آنان حامیان گروه گوش آمونیم درک نمیکنند ممکن است«گلها»[گالوت:تبعدیان]در اینجا (اسراییل)نیز باشند؟گرچه من در«تیدی کولیک»بیت المقدس زندگی میکنم،ولی درواقع، در«گل»[تبعید]زندگی میکنم.
با وجود اینکه خطمشیها و تفکر دینشناسی گروه«شاباد»در روند تفرقه و گروهبندی و چندپارگی جوامع راست افراطی در اسراییل نقش داشته است-همچنان که در ایالات متحده نیز چنین بوده است-ولی این گروه در روند ملیگرایی مسیحاباور گوش آمونیم عامل و مؤلفه قابل توجهی بهشمار نمیآید و بهنوبه خود،بهخاطر همراهی شاباد با سایر راستباوران افراطی که تصوری متعالی از مقوله سرزمین دارند و مادامی که ملیگراهای مسیحاباور در مورد ویژگی مقولههای ارزشی دقیق و روشن به شکل مبهم عمل میکنند و بالاخره گروه شاباد یا افراد دیگری تصورشان در مورد حضرت مسیح(ع)این است که شخص«خاخام شنیرسون»درواقع همان مسیح موعود است،[چنین خواهد بود."