خلاصة:
یکی از سیاستهای دولت اسراییل در برابر غیریهودیان فلسطینی،تأکید بر شکاف قومی یهودی-غیریهودی و در نتیجه تضعیف هویت مشترک میان همه غیریهودیان است.برپایه این سیاست تبعیض،دولت اسراییل،برخوردهای متفاوتی با گروهها و اجتماعات مختلف غیریهودی مینماید و همواره آنها را در جایگاهی فروتر از جایگاه یهودیان قرار داده است.موضوع اصلی بحث پژوهش پیش روی این است که با تأکید بر جایگاه اقلیت عرب ساکن در سرزمینهای اشغالی تصویری به نسبت آشکار از جنبههای زندگی آنها ترسیم کند.بیشترین تمرکز این نوشتار بر آن است چگونه جمعیت غیریهودی فلسطین از بیشترین به کمترین تبدیل گردیده،آنگاه به توصیف جایگاه فروتر و بسیار نابرابر غیریهودیان اشاراتی شده است.در پایان نیز نشان داده میشود که این نابرابریها،چرا و چگونه بسترساز و مسبب شکلگیری هویت واحد فلسطینی گردیده است.در ذیل نوشتار«هویت فلسطینی»،غیریهودیان دیدگاههای ویژهای نسبت به یهودیان پیدا میکنند که در این پژوهش به آنها نیز اشاره شده است.
ملخص الجهاز:
"غیریهودیان فلسطین (نگاهی به جایگاه اقلیت عرب در اسراییل) احمد گل محمدی* چکیده یکی از سیاستهای دولت اسراییل در برابر غیریهودیان فلسطینی،تأکید بر شکاف قومی یهودی-غیریهودی و در نتیجه تضعیف هویت مشترک میان همه غیریهودیان است.
به واسطه این رشد بسیار سریع و غیرطبیعی جمعیت یهودی و افزایش کند و طبیعی جمعیت غیریهودی سال به سال،شکاف جمعیتی کاهش یافت و تقریبا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم شمار یهودیان و غیریهودیان برابر شد.
3از آغاز جنگ جهانی دوم تا تاسیس دولت اسراییل در سال 8491،نسبت جمعیتی یهودی/غیریهودی بر هم خورد و برای نخستینبار در تاریخ فلسطین شمار یهودیان از شمار غیریهودیان پیشی گرفت.
شمار مسلمانان بسیار بیشتر از مسیحیان است و تقریبا بیش از هشتاد درصد غیریهودیان اسراییل را مسلمانان تشکیل میدهند و این نسبت در مورد مسیحیان حدود دوازده درصد است.
ایجاد نوعی نظام آموزشی مختلط و ترویج و تشویق آموزش زبان عربی برای کودکان یهودی و زبان عبری برای کودکان غیریهودی از جمله پیشنهادهایی است که این دسته از یهودیان همواره مورد تایید و تاکید قرار میدهند.
احساس شهروند درجه دوم:گرچه دولت اسراییل و یهودیان میکوشند برخورد متفاوتی با غیریهودیان دارای دین و فرهنگ مختلف داشته باشند تا بدین طریق از شکلگیری خودآگاهی و هویت غیریهودی جلوگیری کنند،تقریبا همه غیریهودیان احساس میکنند که «شهروند درجه دوم»هستند.
به بیان دیگر،اینگونه احساسات و ذهنیتها نشان میدهند که قرار داشتن در جایگاه شهروندان درجه دو و سه چگونه در ذهن غیریهودیان بازسازی میشود و آنان چگونه نوعی مرز میان خود(چونان غیریهودی)و دیگری(چونان یهودی)ترسیم میکنند."