ملخص الجهاز:
"به طور کلی هرچه معلم بر معلومات علمی و مطالب مورد آموزش تسلط بیشتری داشته باشد،توانایی نفوذ او بر یادگیرندگان بیشتر میشود و به علاوه دانشآموزان نسبت به معلمان آگاه و مطلع احترام ویژهای دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) «منابع قدرت معلم در مدیریت کلاس» قسمت دوم گروهی ناتوانی در انتقال را به ضعف قدرت بیان منسوب میکنند؛گروهی به مشکل بودن مطالب و عدهای نیز نارسایی را در ادراک دانشآموزان میدانند،حقیقت این است که میتوان دلایل متفاوتی برای این امر برشمرد؛اما چه به زمینهء تخصصی کار معلمان ارتباط مییابد،صرفنظر از ویژگیهای شخصی معلم،در درجهء نخست مربوط به آشنایی با دانشها و مهارتهای دیگری است.
صاحبنظران دانش مدیریت در مورد اهمیت منابع قدرت قانونی-شغلی و شخصی بررسیهای زیادی انجام دادهاند و نتایج خاصل تا حدودی درجهء اهمیت هریک از این منابع را نشان داده است.
در بررسی جامیه سون و توماس نیز که مربوط به سنجش قدرت معلم در کلاس بود،صرفنظر از اینکه در دورهء لیسانس قدرت قهریه بیش از دیگر منابع کارا معرفی شد،کماکان دو قدرت مشروع و تخصص اهمیت درجه اول داشتند.
این خود نیازمند انعطاف داشتن در تطبیق شیوههای کلاسداری با شرایط گوناگون است که کار چندان سادهای نیست و با عواملی چون هوش و ویژگیهای شخصیت و روان معلم ارتباط معنیداری دارد.
هرچند در کشور ما بررسی خاصی در مورد اینکه کدامیک از منابع قدرت در تحکیم نفوذ معلم مؤثرند،انجامنشده و این امر مستلزم بررسی است،بنابراین نمیتوان در این زمینه ادعایی کرد؛اما به نظر میرسد که دانشآموزان در تشخیص قدرت مشروع توانا هستند."