ملخص الجهاز:
"آگهیها نیز اختلاف 22/42 درصد را به نفع رقیب جدول شماره 1:سطح زیر چاپ مطالب و آگهیهای انتخاباتی به نسبت کل مطالب هر نشریه (به تصویر صفحه مراجعه شود) *انتخابات دوم خرداد سبب شد بر نقش مهم مطبوعات-و نه تلویزیون،به دلیل ویژگی خاص سیاسیاش در کشور ما-تأکید شود.
اما نکتهء جالب توجه آنکه از نظر جدول شماره 4:تفکیک مطالب برحسب«سبک»و براساس فراوانی و سطح زیر چاپ (به تصویر صفحه مراجعه شود) *لازم است تا پژوهشهایی در زمینه نقش چند بعدی مطبوعات در انتخابات و از جمله تأثیر فهرست نامزدهای منتخب روزنامههای دوم خرداد بر نتیجه انتخابات،صورت گیرد.
اما میبینیم که این طور نبوده و به جز شش روزنامهای که جدول شماره 3:تفکیک مطالب برحسب«سبک»و براساس فراوانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هیچ سرمقالهای طی روزهای مورد بررسی در ارتباط با انتخابات نداشتهاند،بقیهء روزنامهها نیز فقط بعضی از روزها اقدام به چاپ سرمقاله در این باره کردهاند.
خبر هرچند که بالاترین درصد فراوانی روزنامههای مورد مطالعه را از جهت میزان انعکاس اخبار مربوط به انتخابات به خود اختصاص داده است،اما با این حال تنها 11/76 درصد با فراوانی آگهی اختلاف دارد و این را میتوان نکتهای منفی در عملکرد مطبوعات در راستای انعکاس مسائل مربوط به انتخابات دانست.
از نقطه نظر جهتگیری مطالب مربوط به انتخابات در روزنامههای مورد بررسی، بالاترین درصد در کل جدول مربوط به جهتگکیری دوپهلوست،اما بالاترین درصدهایی که بیش از دیگر درصدهای بالا تکرار شده است،متعلق به جهتگیری خنثی است که سه بار در جدول،بالاترین درصد از به خود اختصاص داده است -برای مصاحبه،یادداشت و تفسیر و سرمقاله-جهتگیریهای مثبت و منفی به نسبت این دو جهتگیری-خنثی و دوپهلو-درصدهایی بسیار پایینتر را به خود اختصاص دادهاند."