ملخص الجهاز:
مفهوم توسعه چند واژه برای بیان مراحل وقوع تغییر اجتماعی در جامعه،به کار گرفته شده است.
فری Frey و دیگران از این واژهها به عناوین رشد growth ، «نوگرایی» modenization ،«صنعتی شدن» @اگر قرن هیجدهم را قرن انقلاب صنعتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی و قرن نوزدهم را قرن تولید انبوه و تولد جامعه مصرف کننده در غرب بدانیم،قرن بیستم،قرن استعمارزدایی و توسعه در جهان سوم است.
مثلا بلک(6691،ص 7)، نوگرایی را اینگونه تعریف میکند: «فرایندی است که توسعه سازمانهای رشد یافته تاریخی-که برای اعمال سریع تغییر سازگار شدهاند-به وجود امده است و به افزایش بیسابقه دانش بشری و امکان کنترل بیشتر بر محیط کمک میکند و سرانجام انقلاب علمی را سبب میشود».
همچنین این مکتب بر توسعه منابع انسانی تأکید دارد و بر این مبانی متکی است: الف)آموزش و پرورش؛شامل آموزش علوم ابتدایی در کشورهای جهان سوم است،زیرا فنآوری نمیتواند در جوامعی که آمار بیسوادی بسیار بالاست شکوفا شود.
اکولی،پیامدهای اصرار کشورهای جهان سوم را برای حرکت به سوی یک سیستم ارتباطی مدرن تمام عیار بدون در نظر گرفتن سیاستهای ارتباطی و نیاز به سازگار کردن محتوای وسایل ارتباطی با چارچوب هنجارها و گرایشهای هر کشور،یادآوری میکند.
فقدان سیاست روشن برای وسایل ارتباط جمعی در کشورهای جهان سوم، یک بعد جدید به موانع تاریخی طرحهای ارتباطی در برنامههای توسعه ملی اضافه میکند.
شیما و راندینللی میگویند بیشتر مطالعات نیاز به بررسی عوامل مؤثر بر طرح و اجرای سیاستهای تمرکززدایی در جهان سوم دارند:تمرکززدایی،سبب ایجاد یک طرح تحقیق غنی و شایان تقدیر را میشود که از طریق آن کارشناسان توسعه،تحلیلگران سیاسی و مجریان میتوانند به اصلاح و بهبود اجرای تمرکززدایی در کشورهای در حال توسعه کمک کنند.