خلاصة:
یک پیش انگاره نظری مقاله حاضر این است که«اثرات برجستهسازی» خبری وسایل ارتباط جمعی نهتنها تحت تأثیر کمیت(میزان فضا و زمان تخصیص یافته به)خبر قرار داد بلکه در برابر کیفیت(محتوای)خبر نیز تأثیرپذیر است.به منظور آزمون این پیش انگاره،اثرات برجستهسازی اطلاعات مبتنی بر پیشبینی قطعی و اطلاعات عینی پراکنده بهگونهای تجربی مورد مقایسه قرار گرفتهاند.این نوع تمایز محتوای خبر،پیش از این هیچ گاه در پژوهش برجستهسازی متعارف مدنظر قرار داده نشده است.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش:کاربرد تنظیم و برجستهسازی خبر مطالعه تطبیقی«اطلاعات عینی پراکنده» و«اطلاعات مبتنی بر پیشبینی قطعی» نوشته:تسونئو اوگاوا ترجمه:زهره بیدختی اشاره: یک پیش انگاره نظری مقاله حاضر این است که«اثرات برجستهسازی» خبری وسایل ارتباط جمعی نهتنها تحت تأثیر کمیت(میزان فضا و زمان تخصیص یافته به)خبر قرار داد بلکه در برابر کیفیت(محتوای)خبر نیز تأثیرپذیر است.
پس از آن که ترتیب اهمیت این چهار مسأله مورد بررسی قرار گرفت،معلوم شد که 005 نفرشان مقالات خبری تهیه شده در قالب اطلاعات مبتنی بر پیشبینی قطعی و 005 نفر دیگرشان همان میزان مقالات را در قالب اطلاعات عینی پراکنده مربوط به کم اهمیتترین مسأله در میان مسائل چهارگانه فوق مطالعه کرده بودند.
بدین ترتیب میتوان گفت از لحاظ کاربرد افزایش علاقه،اطلاعات مبتنی بر پیشبینی قطعی 9/3 درصد از اطلاعات عینی پراکنده بیشتر است(تفاوتها از لحاظ آماری چشمگیر بود: (P>0/05) اما از لحاظ تغییر نظم،میان دو الگوی مورد نظر تفاوت آماری چشمگیری وجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه هدف از نگارش این مقاله سنجش روابط بین کاربرد تنظیم و برجستهسازی رسانههای جمعی از طریق طبقهبندی اطلاعات سیاسی به دو دستهء اطلاعات مبتنی بر پیشبینی قطعی و اطلاعات عینی پراکنده بوده است.
اگر این نظریه در آینده به اثبات برسد، رابطه بین کاربرد برجستهسازی و گزارشهای رسانههای جمعی ممکن است به طرز روشنتری تحلیل شود و در چنین صورتی احتمالا امکان آن وجود خواهد داشت که این چشمانداز جدید از کاربرد برجستهسازی از طریق افزایش اسباب تسهیل حل و فصل سرخطهای محاورهای و تقاضای اطلاعات بیشتر درباره موضوع سیاسی مورد نظر،بر کنشورزی سیاسی رأی دهنده تأثیر بگذارد."