ملخص الجهاز:
هدف مقدماتی این بررسی کهدستیابی به شباهتها و تفاوتهایارزیابی خبری سردبیران خبرگزاریجمهوری اسلامی بود تعیین شد و بعد ازآنکه گویهها از سوی سردبیران طبقهبندیشد،با استفاده از بار عاملی سردبیران،درهر مورد اخبار داخلی و خارجی تقسیمشدند.
*برخورداری اخبار داخلی از ارزش خبری شهرت و دربرگیری،موردتوجه سردبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی است و اینگونه اخبارمعنادار تلقی میشوند.
) بررسی نمرات استاندارد بالا و کم دوگونه اخبار خارجی نشان داد که در گونۀاول،تمایل به هریک از جهتهای سهگانه مساوی است(از 18 گویه،شش گویهمثبت،شش گویه منفی و شش گویهخنثی است)همچنین سردبیران گونۀ اول،به ارزش خبری کشمکش تمایل بیشتریدارند(از 18 گویه،11 گویه دارای ارزشخبری کشمکش،هشت گویه حاوی ارزشخبری شهرت و هفت گویه دارای ارزشخبری دربرگیری است).
گونهها و نیز گویههای مورد توافق واختلاف گونهها همچنین بررسی میانگینترکیبهای فاکتوریال حاوی ارزشهایخبری نشانگر آن است که: الف:سردبیران خبرگزاری جمهوریاسلامی در گزینش اخبار داخلی به ارزشخبری شهرت و جهتگیری مثبت توجهبیشتری دارند.
این بدین معناست که ایناندر مورد اینگونه اخبار شخصیتگرا وتنشگریز(یا تغییرگریز)هستند؛ *سردبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزینش اخبار خارجی بهاخبار دارای ارزش کشمکش و جهتگیری منفی توجه بیشتری دارند.
ب:همین سردبیران در گزینش اخبارخارجی به اخبار دارای ارزش کشمکش وجهتگیری منفی توجه بیشتری دارند اگرچه ارزش دربرگیری و بدون جهتگیری(تعداد مساوی جهتهای سهگانه)هممورد ملاحظه بوده است.
لاصه و نتیجهگیری نتیجۀ بررسی انتخابهای سردبیرانخبرگزاری حمهوری اسلامی در مورد هریک از دسته اخبار داخلی و خارجی نشانمیدهد که شباهت عمل ارتباطیگزینشگران اخبار،در مراکز خبری ووسایل ارتباط جمعی،به خاطر پیرویآنها از ضوابط مشترک،در تحقیق حاضر ودر مورد سردبیران خبرگزاری جمهوریاسلامی هم تأیید شده است.