ملخص الجهاز:
"مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها نیز با ارائه گزارش جامعی پیرامون وضعیت گذشته و موجود مطبوعات در ایران، چالشهای فراراه توسعه مطبوعات،چشمانداز آینده و پیشنهادهایی برای بسترسازی توسعه مطبوعات به عنوان یکی از مشارکان، این امکان را فراهم ساخت تا تدوینکنندگان برنامه چهارم توسعه با شناخت دقیق فرصتها و تهدیدهای این حوزه،به سیاستگذاری در زمینه توسعه مطبوعات بپردازند.
گرچه این همایش،هم به لحاظ شیوه و قالب،و هم از نظز محتوا و عملکرد در نوع خود در ایران بینظیر و قابل تقدیر است،اما مهمتر،آنست که نتایج بیبدیل آن که تجربهء سازوکاری جدید برای تولید فکر و ایده در ایران است بهطور جدی و در عمل مورد استفاده و بهرهبرداری دستاندرکاران تدوین برنامه چهارم توسعه در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور،قرار گیرد.
از دیدگاه گزارش ارائه شده به وسیله مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها،توسعه مطبوعات و تحقق روزمهنگاری توسعه در ایران،مستلزم پیشبینی سازوکارهایی است که بخش عمده آنها میبایست به وسیله دولت(به مفهوم اعم آن یعنی حکومت)تدارک و تعبیه شود."