ملخص الجهاز:
"تاریخ و فرهنگ آنان گرفته شده و به جای آن یک طرح تکنوکراتیک برای آینده آنها در نظر گرفته شده است (Crush,1995) و به این ترتیب،اهداف توسعه در یک خلاء تاریخی قرار گرفته که راه را بر هر نوع تحلیل ابتکارات گذشته و مضار آنها سد میکند (Mitchell,1995) مفاهیم توسعه،ابتکارات و منافع برخاسته از آن،توسط جغرافیای اربابان که توسط نهادها و دولتهای حاکم ساخته شده،هدایت میشود و به همین سبب،مفاهیمی چون جهان سوم، شرقی،افریقایی و شمال-جنوب به کلیشه تبدیل شدهاند و کشورهای جهان سوم و حلقههای فقیرتر موجود در آنها به طرزی غلطگیرندگان محض کمکهای توسعه قملداد میشوند 1995) (Hewitt, .
ارتباطات در این نظریه به عنوان یک سیستم پیچیده،کارکردهای اجتماعی ویژهای داشت و به این ترتیب رسانههای جمعی به عنوان عوامل و شاخصهای نوسازی در کشورهای جهان سوم به کار گرفته شدند،علاوه بر تحلیل نقش رسانههای جمعی در سطح کلان،پژوهشگران همچنین تحقیقاتی در زمینه تأثیرات ارتباطی انجام دادند و روی مدلهایی که جنبههای اجتماعی-روانشناختی افراد را برای انتقال از جامعه سنتی به مدرن ضروری میساخت،کار کردند.
برخی از مدلهای مرحلهای تغییرات رفتاری که به تناوب در تنظیم خانواده مورد استفاده قرار میگیرند،در جدول نظریههای مرحلهای در تغییر رفتار فهرست شدهاند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نظریههای مرحلهای،تغییرات رفتاری را رضایتمندی مجموعهای از مراحل میدانند که دارای اهداف مداخلهکننده و در میان آینده هستند و همین تلقی باعث میشود تا فرایند ارتباط نیز فرایندی مرحلهای تلقی شود که به پیامها و نگرشهای ویژهای برای هر مرحله از تغییر رفتار نیاز داشته باشد.
فرض راهگشای نظریه و عمل در ارتباطات توسعه(که در پارادایم نوسازی مطرح شد)این مفهوم بوده است که جامعه انسانی در توزیع منصفانه و عادلانه منابع بین افراد و گروهها متبلور میشود و اینکه تمامی مردم بتوانند با تلاش و کمک از مزایای اجتماعی برخوردار شوند."