ملخص الجهاز:
"اما چرا و به کدامین اعتبار میان تفکر یا تفلسف با ژورنالیسم مغایرت و تباین ذاتی وجود دارد؟ژورنالیسم و مصادیق بارز آن-روزنامهها و رسانههای همگانی-بیشتر با زندگی روزمره سر و کار دارند و آنجا نیز که در سطوح گوناگونی به فلسفه و ساحت تفکر نظری روی میآورند،به دلیل تنگناها و بحرانهایی است که در ساحت زندگی و غایات علمی و روزمره هویدا شده است.
براساس این نحوه تلقی که فهم خاصی از فلسفه و تفکر است،به دلیل غیبت نوعی حقیقت در ژورنالیسم و به جهت محدودیتهای ذاتی زبان ژورنالیسم و نیز دیگر محدودیتهایی که از اقتضائات ژورنالیسم و دیگر رسانههای جمعی به منزله پدیدارهای مدرن است،اقتضائاتی که بعدا به آنها اشاره خواهم کرد، میان فلسفه و تفکر اصیل با ژورنالیسم تباین ذاتی وجود دارد.
بنابراین،یکی از دلایل مخالفت با ژورنالیسم را باید ناشی از این احساس، تجربه یا بصیرت آگاهانه یا ناآگاهانه دانست که ژورنالیسم سیاق و زمینه مناسبی برای هر گونه تفکر و ایده اصیل نظری و فلسفی یا حتی فرهنگی و اجتماعی نیست؛چرا که ژورنالیسم، مثل بسیاری از رسانههای جمعی از جمله رادیو و تلویزیون،به دلیل ارتباطش با قدرت سیاسی به شدت،هر محتوای اصیلی را بیمحتوا ساخته یا آنها را مصادره میکند.
در این ارتباط چند نکته کلی وجود دارد که توجه به آنها حائز اهمیت است: 1-در جامعه ما،قدرت سیاسی کشور برخلاف فیلسوفان،متفکران،روشنفکران و دانشگاهیان، به خوبی به قدرت ژورنالیسم و رسانههای جمعی واقف شده و از آن بهرهبرداری میکند."