ملخص الجهاز:
"سؤالی که اکنون مطرح است این است که آیا تنها گنجاندن این مفاهیم،مهارتها و نگرشها در مواد آموزشی جغرافیایی و در رأس آنها کتب درسی جغرافیا،به نیازها و توقعات روزافزون پاسخ میدهد و به قول معروف با گنجاندن این موارد در کتب درسی به اهداف موردنظر دست مییابیم یا خیر؟ سادهاندیشی است که گمان بریم با افزودن خواستههای فوق الذکر،کار تمام است و به بخش عمدهای از فرایند آموزش که همانا آموزگاران و دبیران جغرافیا و مهارت آنان در انتقال مطالب کتب درسی به دانشآموزان است، بیتوجه باشیم.
حال که با پاسخی منصفانه به سؤال فوق دریافتیم که باید معلمان آینده جغرافیا به دانشآموزان،مهارتهای خاص را بیاموزند،سؤال بعدی مطرح میگردد که این وظیفه بر عهده کیست؟چه نهادی باید وظیفه آموزش مهارتهای آموزش جغرافیا را به فارغ التحصیلان دانشگاهها که آماده آموزش این علم هستند برعهده میگیرد؟ برای حصول به این هدف دو راه به نظر میرسد:اول اینکه دانشجویان جغرافیا که بعدها وارد سیستم آموزشی کشور میشوند باید در خلال دروس دانشگاهی خود،فنون معلمی و آموزش جغرافیا را نیز بیاموزند."