ملخص الجهاز:
"نمایشگاه بین المللی تهران: ادامهء یک عادت یا پاسخگویی به یک نیاز؟ در مهرماه امسال،همانند پاییز سالهای گذشته،نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و بار دیگر میلیونها بازدیدکننده را به خود جلب کرد و پس از اختتام آن این پرسش باقی ماند که برگزاری آنچه ارزشی برای بازرگانی ایران دارد؟ فکر برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران به سالهای قبل از انقلاب،یعنی به سالهایی بر میگردد که ایران بازار مهمی برای واردات صنعتی و مصرفی بود و برپایی یک نمایشگاه متمرکز به بازدیدکنندگان این فرصت را میداد که مقایسهای بین دستاوردهای صنعتی،مصرفی دنیا انجام دهند.
پرسش این است که با گذشت بیش از بیست سال و با توجه به تحولات عمدهای که در کشور به وقوع پیوسته است و تغییرات عمدهای که در سیاستهای اقتصادی صورت گرفته،آیا هنوز نمایشگاهی که در آن 0081 شرکت ایرانی و 027 شرکت خارجی شرکت میکنند، مناسبتی دارد یا نه؟متاسفانه باید اذعان کرد که پاسخ به این پرسش منفی است و دلیل عمدهء این عدم تناسب نیز در ناروشنی اهدافی است که نمایشگاه برای آن برپا میشود."