ملخص الجهاز:
"سینمای ایران:تداوم یا گسست؟* آربی آوانسیان-رامین جهانبگلو-فرخ غفاری-شاهرخ گلستان رامین جهانبگلو:فکر میکنم قبل از هر چیز باید توضیحی در مورد دلیل و علت این گردهمآیی بدهم.
رامین جهانبگلو:آقای گلستان به تعداد فیلمهای ساخته شده اشاره میکنند،این حرف درست است،ولی از نظر کیفی چطور؟به نظرم در دوران شما توجه کمی به فیلمهای فرهنگی میشد و بسیاری از سالنهای سینما این نوع فیلمها و فیلمهای مؤلف را نشان نمیدادند.
این (به تصویر صفحه مراجعه شود) سیر را اگر ما فراموش بکنیم،فکر میکنیم اتفاق مهمی در تاریخ سینمای ایران رخ داده است،ولی اگر به گذشته واقعی با تاریخهای درست و صحیح سینمای ایران توجه شود،میبینیم که ریشهء تمام فیلمسازان امروز ایران در کجاست و تحول آنها چگونه صورت گرفته است.
آربی آوانسیان:ببینید جایزهء بین المللی بردن خیلی مهم است،اما باید پی آن را گرفت و در داخل کشور کاری کرد که این چیزها برای سینمای ایران بماند.
حالا باید دید چگونه میتوان بین این سینما و سینمای پرخرج و پربیننده ارتباط برقرار کرد؟پیدا کردن جواب برای این سوال از یک نظر دیگر هم مهم است و آن اینکه،سینمای پرخرج در ایران هم با مشکلات مالی روبروست و بسیاری از کسانی که وام گرفتهاند،نتوانستهاند پولهایشان را پس بدهند.
فکر میکنم برای داوری دربارهء سینمای مهرجویی باید بتوانیم از اولین فیلم او الماس 33 تا سارا را دید و بعد گفت که مهرجویی چه کسی است؟چون در مورد مهرجویی چهل تکه شده نمیتوان صحبت کرد.
اهمیت حضوری تکتک این فیلمسازان و اینکه کار ارائه میدهند بسیار مهم است ولی بسیار بهتر است که دیده بشود که چرا شخصی مثل فرخ غفاری با فیلم«جنوب شهر»و با زحمتهایی که برای ایجاد کانون فیلم کشید،در تاریخ سینمای ایران مظهر مجردی باقی میماند."