ملخص الجهاز:
"از یک سو حق حیات چنین رشتهای از سوی کسانی که میپنداشتند کسی که یک دین (یعنی مسیحیت)را میداند همه ادیان را میشناسد، مورد سؤال قرار گرفته و از دیگر سو روششناسی دینی-علمی این رشته با رویکردهای تحولگرایانه روانشناختی و اجتماعی-علمی با چالش مواجه شده بود.
اما واخ در طول مراحل متوالی حرفه علمی خویش بر سه نکته متفاوت روششناختی تأکید کرد: در مرحله نخست،واخ به تدوین مبنای هرمنوتیکی برای تحقق رسالت توصیفی-تاریخی رشته ادیان اشتغال خاطر داشت.
واخ در هفتمین نسشت انجمن بین المللی تاریخ ادیان73که در بهار سال 1955 در رم برگزار شد،آرزو و اشتیاق خود را برای پیگیری ترکیب جدید و جامعی به منظور پژوهش در مورد تجربه دینی بشر و دنبال کردن کارهای قبلیاش مانند «دینشناسی»و«فهم»با دوستانش در میان نهاد، اما در تابستان همان سال مرگ به سراغش آمد و توفیق انجام چنین اقدام خطیری را از او ربود."