خلاصة:
این تحقیق به دنبال بررسی اثر استفاده از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر هویت جنسیتی است. به منظور بررسی این رابطه از نظریه «استفاده و التذاذ» و نظریه «هویت اجتماعی» جنکینز استفاده شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسش نامه در بین دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 84-85 انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ای بوده است و حجم نمونه 417 نفر می باشد. نتایج نشان می دهد که 58 درصد پاسخگویان در منزل ماهواره داشته و از آن استفاده می کنند. آزمون فرضیات نشان می دهد که بین وجود ماهواره در منزل و هویت جنسیتی رابطه وجود دارد و افراد دارای ماهواره از سازه هویت جنسیتی نمره کمتری دریافت کرده اند که نشان دهنده تغییر رفتارها و نگرش ها به سمت الگوها و گرایش های جدید است. بین میزان استفاده از ماهواره و هویت جنسیتی نیز همین رابطه تایید می گردد. در مدل تحلیل مسیر با وارد کردن همه متغیرها، انگیزه استفاده بالاترین نقش را در تبیین متغیر وابسته ایفا کرده است و متغیرهای پایگاه خانواده، میزان استفاده و نوع رسانه در دسترس نقش کمتری در تبیین داشته اند.
ملخص الجهاز:
ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان (مطالعهء موردی دختران دبیرستانی منطقهء 5 شهر تهران) فروغ السادات عریضی،فریدون وحیدا،پروانه دانش این تحقیق به دنبال بررسی اثر استفاده از شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بر هویت جنسیتی است.
آزمون فرضیات نشان میدهد که بین وجود ماهواره در منزل و هویت جنسیتی رابطه وجود دارد و افراد دارای ماهواره از سازه هویت جنسیتی نمرهء کمتری دریافت کردهاند که نشاندهندهء تغییر رفتارها و نگرشها به سمت الگوها و گرایشهای جدید است.
سؤال اصلی این تحقیق نیز به تأثیر استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای مربوط میشود،«آیا استفاده کردن از شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بر هویت جنسیتی تأثیر دارد؟» هویت اجتماعی دارای ابعاد مختلفی است و یا میتوان هویتهای مختلفی را در زندگی اجتماعی افراد به خوبی مشاهده نمود:هویت خانوادگی،هویت قومی،هویت نژادی،هویت جنسیتی،هویت ملی و مانند آن.
استفاده از رسانه(ماهواره) میتواند بر هویت جنسیتی تأثیرگذار باشد یعنی باعث تغییر در نگرش فرد نسبت به جنسیت خود و عملکرد او در رابطه با جنسیت خودش میشود.
جدول شمارهء 6:مقایسهء انگیزهء مصرف رسانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهء اصلی پژوهش از این قرار بود که استفاده از ماهواره بر هویت جنسیتی دختران تأثیر دارد.
رابطه بین میزان استفاده از ماهواره و هویت جنسیتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که این رابطه تأیید گردید.
نکتهء قابل توجه این است که انگیزهء استفاده از رسانه به طور مستقیم اثر بیشتری بر هویت جنسیتی دارد.