خلاصة:
بررسی ارتباط عمودی محتوای کتاب های درسی جدید التالیف حرفه و فن دوره راهنمایی (چاپ سال تحصیلی82-81)
سبحانی نژاد مهدی,یوسلیانی غلام علی
در مقاله حاضر ارتباط عمودی محتوای کتاب های درسی جدید التالیف حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری شامل سه کتاب حرفه وفن پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی چاپ سال تحصیلی 82-81 می باشند که هر سه به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری داده ها دو فرم محقق ساخته؛ تحلیل و دسته بندی محورهای محتوایی و تحلیل ارتباط عمودی محتوا بوده است. داده های پژوهش، در آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترین یافته های پژوهش عبارتند از:
1- از 61 محور محتوایی ارایه شده در کتاب حرفه وفن پایه اول، 21 مورد با محتوای کتاب پایه دوم و 15 مورد نیز با محتوای کتاب پایه سوم ارتباط عمودی داشته است همچنین، از 51 محور محتوایی جدید ارایه شده در کتاب حرفه و فن پایه دوم (نسبت به کتاب پایه اول)، 7 مورد با محتوای کتاب پایه سوم ارتباط عمودی داشته است. 2- از 43 مورد، ارتباط عمودی موجود بین محتوای کتاب های حرفه و فن دوره راهنمایی 21، مورد به صورت تداوم و 22 مورد نیز به صورت توالی بوده است. 3- از بین انواع توالی؛ سازماندهی مارپیچی 7 مرتبه، توالی عینی به ذهنی 6 مرتبه، توالی ساده به پیچیده 5 مرتبه و توالی کل به جز 4 مرتبه مورد استفاده قرار گرفته است. 4- بیشترین میزان ارتباط عمودی به ترتیب بین محورهای محتوایی کتاب های حرفه و فن پایه اول با دوم؛ اول با سوم و دوم با سوم بوده است. 5- در مجموع تنها 24.8 درصد از محورهای محتوایی مطرح شده در سه کتاب مذکور با یکدیگر ارتباط عمودی داشته اند.
ملخص الجهاز:
تحلیل نتایج سؤال سوم پژوهش در سومین سؤال پژوهش آمده بود؛«چه مقدار از محورهای محتوایی ارایه شده در کتاب حرفهوفن پایه اول راهنمایی،دارای ارتباط عمودی(تداوم و توالی)با محتوای کتاب حرفهوفن پایه سوم راهنمایی میباشند؟».
تحلیل نتایج سؤال پنجم پژوهش در پنجمین سوال پژوهش آمده بود؛«چه مقدار از محورهای محتوایی ارایه شده در کتاب حرفهوفن پایه دوم راهنمایی،دارای ارتباط عمودی(تداوم و توالی)با محتوای کتاب پایه سوم راهنمایی میباشند؟».
براساس نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای کتاب حرفهوفن پایه دوم،15 محور محتوایی جدید در هشت واحد درسی این کتاب ارایه شده است.
میزان و نحوه ارتباط عمودی این محورهای محتوایی با محتوای کتاب حرفهوفن پایه سوم,در جدول شماره سه ارایه شده است.
نتایج تحلیل و بررسی محتوای کتاب حرفهوفن پایه سوم در ارتباط با 15 محور محتوایی کتاب پایه دوم،بیانگر آن است که در 7 مورد(41 درصد)از محورهای محتوایی مذکور,بین محتوای دو کتاب ارتباط عمودی وجود دارد.
جدول شماره 4-انواع توالی به کار رفته در ارتباط عمودی بین محتوای کتابهای حرفهوفن دوره راهنمایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل نتایج سؤال نهم پژوهش در نهمین سؤال پژوهش آمده بود؛«کدام محورهای محتوایی کتاب حرفهوفن پایه سوم راهنمایی، نسبت به کتاب حرفهوفن پایه اول راهنمایی جدید هستند؟».