خلاصة:
ایران و اسپانیا به عنوان دو کشور پیشینهء تمدنی پرمایه و اثرگذار در تاریخ جهان،مناسبات فرهنگی و سیاسی کهن و قدرتمندی با یکدیگر داشتهاند.تاریخ روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به ششصد سال پیش،یعنی زمان سفر کلاویخو،سفیر پادشاه اسپانیا،به دربار تیمور لنگ،پادشاه ایران،بازمیگردد.پیشینهء حضور ایرانیان در اسپانیا را به دورهء پیش و پس از اسلام میتوان تقسیم کرد.تأثیرات فرهنگی ایران بر اسپانیا در دورههای پیش از اسلام و حتی دورهء پس از حضور مسلمانان در اندلس،چنان قوی و پربار بوده است که هنوز پس از گذشت چندین سده،همچنان در بخشهایی از تاریخ،فرهنگ،ادب و هنر اسپانیا دیده میشوند.
ملخص الجهاز:
"ایران و اسپانیا به عنوان دو کشور پیشینهء تمدنی پرمایه و اثرگذار در تاریخ جهان،مناسبات فرهنگی و
حضور ایرانیان در اسپانیا را به دورهء پیش و پس از اسلام میتوان تقسیم کرد.
اگرچه زمان آغاز روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و اسپانیا به حدود
اثر خود به نام دسیسهء کاتالینا و نبرد یوگورتا نوشته است:هرکول در این سفرها و
مهرپرستی ایرانی با همهء توان در قلمرو امپراتوری روم،از جمله اسپانیا،نفوذ کرد و به سرعت گسترش یافت و در جای جای این امپراتوری تا سدهء چهارم میلادی،یعنی
یافت میشود که در آن در مورد تبار ایرانی شاپور نوشته بود: Saburo qui origine"
ابن خلدون نیز نوشته است:موسیقی اندلسی به طور گستردهای در پرتو نبوغ
آیین همان جشن چهارشنبهسوری است که در واپسین چهارشنبهء سال خورشیدی ایرانی برگزار میشود.
اسپانیایی از کوه سینا در مصر آغاز شده بود و واپسین مرحلهء سفر وی مرز ایران گفته
آنچه نام عرفان اسلامی به خود گرفته،به طور کلی در ایران تولید شده است.
اندلس به شرق کوچ کرد و از این رهگذر پدر عرفان اسلامی شد.
در خلق اثر خود به نام الانسان الکامل (El hombre Perfecto) بوده است که در آن به
مفسر و بیانکنندهء دکترین ابن عربی در عرفان ایرانی،قونجوی ایرانی است که
نموده است که در سفر خود به ایران با نصیر الدین طوسی،رئیس رصدخانهء معروف
این سفر به همراه فرستادگان پادشاه اسپانیا باشند و از سوی آنان راهنمایی شوند.
سوم،پادشاه اسپانیا،در دربار شاه عباس بزرگ،در سال 4161 در سفر به ایران یکی از
او به طور دقیق دو سال و هفت روز در ایران بود و از شهرهای لار،"