خلاصة:
در این پژوهش،نقش ویدئو در شکلدهی افکار عمومی و نیز کارکرد اجتماعی- اقتصادی آن در جامعهء هند مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.همچنین مفاهیم پایه و اصلی مربوط به پیشرفت تکنولوژی رسانهء ویدئو در هند و ابعاد جامعهشناختی آن در بازار رسانههای جمعی هند به ویژه تأثیر آن بر سینما-از نظر اقتصادی و اجتماعی-بررسی شده است.در انتها به مسائل ویژهء پیرامون رسانهء ویدئو از جمله سیاستها،حق امتیاز،تولید و جز آن پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
"کاربرد آسان،عرضهء مستمر نوارهای ویدئویی و بالاتر از همه ورود بیوقفهء دستگاههای ویدئو،زنان و مردان هندی را،اعم از روستایی و شهری، (به تصویر صفحه مراجعه شود) *ویدئو صنعت سینمایی هند را که بزرگترین صنعت فیلمسازی جهان به شمار میرود،هدف قرار داده است.
این اقتصاد به اصطلاح مختلط برای طبقات گوناگون در داخل و خارج هند،مفاهیم و معانی متفاوتی دارد،ولی تحولات عمدهء اقتصادی،الزاما در هیچ زمان خاصی بر همهء جامعهء هند تأثیر نمیگذارند؛اما گروههای برگزیدهء کشور مستعد آن هستند که تحت تأثیر تحولات اقتصادی بینالمللی قرار گیرند و تکنولوژی ویدئو،در حالی که تأثیر چندانی بر زندگی دیگر اقشار جامعهء هند نداشته است،زندگانی آن گروهها را مورد تهاجم قرار داده است.
براساس این تخمین روی هم رفته ده هزار مؤسسهء کرایهدهندهء دستگاههای ویدئو در سطح کشور وجود دارند،و میتوان برآورد کرد که همه روزه بین 006 هزار تا یک میلیون نفر از طریق کرایهء دستگاههای ویدئو به تماشای فیلم مینشینند و بیش از یک میلیون تا دو میلیون نفر در سالنهای ویدئوی عمومی،فیلم تماشا میکنند.
تا سال 5891 مجوزهای بیشماری از سوی ادارهء امور صنایع الکترونیک دولت هند صادر شد که یکی از آنها عبارت بود از خرید تمرکزیافتهء تکنولوژی ویدئو؛اما چنین به نظر میرسد که انجام تغییرات و تحولات در سیاست ویدئو،ورود قاچاقی و غیر قانونی تکنولوژی ویدئو،به داخل کشور،تولید انبوه دستگاههای ویدئو را از اهمیت بیشتری برخوردار کرده است."