ملخص الجهاز:
پژوهشهای فراوان در خصوص آثار اجتماعی تلویزیون در حال حاضر توان این رسانه را در بالا بردن همفکری و سنخیت میان اشخاص،همکاری، حل مسائل بدون توسل به خشونت،و از بین بردن پیشداوریهای نژادی یا جنسی و تیپهای ثابت و قراردادی نشان داده است(راشتون5، 9791).
تصاویری از هفت پرسوناژ اصلی این برنامه به دانشجویان نشان داده شد و از آنها پرسیده شد:«به نظر شما این شخص بهعنوان یک بازیگر مرد یا زن تا چه اندازه رضایتبخش است؟»و«تا چه حد دوست دارید مثل این شخص باشید؟»علاوه بر آن سؤالاتی دربارهء احساس نسبت به چهار گروه قومی-نژادی(آسیاییها،سیاهان،مکزیکی- امریکاییها،و سفیدها)نیز از آنان به عمل آمد.
من هنگام طرحریزی برنامهء«رزمآوران کیهان»به چهار موضوع توجه داشتم: 1)حفظ کشش برنامه،2)حفظ درونمایههای اجتماعی برنامه،3)ایجاد زمینهها و طرحهایی که بتواند عملا تولید شود و4)تدوین برنامهء کار تحقیق که با تولید (به تصویر صفحه مراجعه شود) این برنامه توأم باشد.
از این گذشته تحلیل محتوای برنامه نشان دادن میداد که در ارائهء افراد متعلق به گروههای مختلف،وقت به نسبت مساوی تقسیم نشده است(و در نتیجه بعید نیست که پایگاه اجتماعی آنان نیز همطراز یکدیگر جلوهگر نشده باشد).
پرسش:دکتر وینیک61،آیا شما در پژوهش خود به امکان مهارتآموزی به خانوادهها نظر داشتهاید یا نه؟منظور من مهارتهایی است که به وسیله آنها اعضای خانوادهها بتوانند به اتفاق یکدیگر کارهایی را انجام دهند که بیش از تلویزیون موجب تحکیم پیوند و ارتباط میان آنها گردد.
Abeles,1980;Berry,1980;Rushton,1979 *