ملخص الجهاز:
"استخراج و بررسی این اصول،در یک جامعه اسلامی،باید برای همهء فعالیتهای جمعی و سازمانی صورت بگیرد و خاص مطبوعات هم نیست اما به دلیل نقشی که مطبوعات در فرهنگسازی جامعه دارند،و نیز باتوجهبه اهمیتی که رسانهها در عصر حاضر،یافتهاند،ضروری دیدیم جایگاه اخلاق را در این حرفه از دیدگاه اسلام بررسی کنیم.
عمدهترین گامهایی که در این زمینه برداشته شده،طرح اصول بینالمللی اخلاق حرفهای در روزنامهنگاری است که طی سالهای 87 تا 38 از سوی یونسکو،به صورت اجلاسهایی انجام شده و منجربه صدور 01 اصل کلی شده است که بررسی آن و انطباق با نظرات اسلام، موضوع یکیاز کمیسیونهای هماندیشی است.
تکیهبر وجه بینالمللی هماندیشی و حضور اندیشمندان و روزنامهنگاران مسلمان موضوع اخلاق در حرفه روزنامهنگاری، میتوانست در سطح گستردهتری از نظرات روزنامهنگاران مسلمان طرح شود اما برگزارکنندگان هماندیشی به این نتیجه رسیدند که به جای طرح کلان موضوع و حرکت آن به سوی ابعاد خردتر،در نخستین گام باید از مباحث خرد آغاز کرده و سپس به گسترش *علی اکبر اشعری معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:باتوجهبه اهمیتی که رسانهها در عصر حاضر،یافتهاند، ضروری دیدیم جایگاه اخلاق را در این حرفه از دیدگاه اسلام بررسی کنیم،مطبوعات به دلیل نگرانیهایی که برای جلب مخاطب و توزیع گستردهتر دارند ممکن است گاه از توجه به این عنصر مهم غفلت ورزند.
نقش مذهبگرایی اسلامی در شکلدادن به شیوه تبلیغات و گسترش وجدان مطبوعاتی *دکتر محسن اسماعیلی،دبیر هماندیشی:«روزنامهنگاری بهعنوان حرفهای که بدون تردید با حقوق افراد جامعه سروکار دارد،نیاز به ترسیم قواعدی دارد که عمل به آنها،هم باعث تضمین حقوق جامعه است و هم موجب آزادی عمل و آسودگی خاطر روزنامهنگار."