ملخص الجهاز:
"com نقل مطالب جز با موافقت کتبی ممنوع است (به تصویر صفحه مراجعه شود) روی جلد: پانتهآ بهرام عکس:عباس کوثری یادداشت سردبیر بوف کور بدون تکرار؟ بهروز افخمی،کارگردان فیلمهای پرفروش و جنجالی عروس و شوکران و فیلم کمفروش و جنجالی گاوخونی براساس رمانی از نویسندهء شاخص،جعفر مدرس صادقی، در گفتوگویی با نشریهء دنیای تصویر(متعلق به تهیهکنندهء گاوخونی،که به طرزی بیسابقه کوشیده بیعلاقگی منتقدان نشریات دیگر را به فیلم،با چاپ مقالات متعدد در مدح و ستایش آن فیلم جبران کند)،با صراحتی خاص دربارهء رمان بوف کور هدایت،ستایششدهترین رمان ایرانی تمام دورانها،چنین اظهار داشته: ...
البته این که کارگردان رمان گاوخونی،بوف کور را(با آنهمه قرابت در استراتژی،تم، و به ویژه شخصیتپردازی میان این دو)دوست ندارد، نکتهء غریبیست،اما«دوست ندارم»با«ضعیف است»و «به عنوان نمونههای سربلند در سطح ادبیات جهان نمیتوانم بپذیرم»تفاوتی شگرف دارد؛به خصوص وقتی که دلیل این «ضعف»جملات تکراری ذکر میشود؛«داستانی که بیجهت کشآمده»و میشود«در یک بازنویسی دوباره اگر فرصتی دست دهد»به 4/1 حجم کنونی تقلیلش داد.
دست آخر کاش کسی فرصت میکرد و غزلهای حافظ شیرازی را حسابی جرح و تعدیل میکرد(آخر او چهطور متوجه نبوده که همین یک مصرع، «یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور» ،کافیست؟چرا اینهمه عبارت «غم مخور»را در پایان بیتها تکرار کرده و یک مفهوم را دوباره و دوباره متذکر شده؟)خلاصه مشکل هنر این مملکت،نه فقدان خلاقیت نزد هنرمندانمان در این روزگار، که فقدان وقت نزد کسانیست که میتوانند آثار زیادهگو و بیربط دیگران را از تکرارهای زائد و غیر ضروری نجات دهند،ولی افسوس که مجال این کار نمییابند.
مضاف بر این که او برای این مقاله زحمت کشیده،عملا معلوم است که تمام بحثهای پیشین را دربارهء سینمای کلاسیک خوانده و اکنون مقالهء او شاید به اندازهء آثار هیچکاک و اشترنبرگ در تاریخ سینما کلاسیک شده و حالا دیگر کسی جرأت نمیکند با یک اظهار نظر یکخطی آن را زیر سؤال ببرد."