خلاصة:
این مقاله خلاصه ای از نتایج پژوهشی است که با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان مقطع ابتدائی آموزش و پرورش شهر اسفراین در سال تحصیلی 85 - 1384 صورت پذیرفته است.در این مطالعه به دو ضرروت عامل انسانی که امروزه از جمله مسائل مهمی در علم مدیریت به شمار می رود.یعنی رضایت شغلی وتعهد سازمانی پرداخته شده است که از مقاله های مهم در اثر بخشی سازمانی به شمارمی روند.هدف از انجام چنین پژوهشی این است که رابطه ی بین دو متغیر مطرح شده را تبیین و به شناسایی موانع و ارائه راهکارهایی در جهت افزایش میزان رضایت شغلی وتعهد سازمانی به منظور کمک به اثربخش و نظام آموزش بیانجامد.روش پژوهش حاضر زمینهیابی-همبستگی میباشد که محقق در شرایطی کاملا طبیعی به مشاهده و گردآوری اطلاعات و سپس به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته است.جامعه آماری کلیه معلیمن رسمی شاغل در مدارس دولتی و غیردولتی شهر اسفراین میباشند.که نمونهای به حجم 157 نفر با روش تصادفی طبقهای-خوشهای از اینجامعه انتخاب گردید.منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه هویتی به همراه رضایت شغلی با ضریت اعتبار 0/76 و پرسشنامه تعهد سازمانی با ضریب اعتبار 0/7 و روایی محتوای بالا استفاده شده است.و به منظور توصیف فرضیات این پژوهش از جداول توزیع فراوانی و محاسبه شاخصهای آماری میانگین،انحراف استاندارد،نمودارهای مربوطه (آمار توصیفی)و به منظور استنباط نتایج از آزمونهای آماری همبستگی گشتاوری پیرسون،ماتریس همبستگی،محاسبات رگرسیون آزمون فریدمن،آزمون تفاوت میانگینهای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه(آمار استنباطی)استفاده شده است.نتایج بیانگر این است که بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی در سطح اطمینان بالاتر از 99 درصد رابطه وجود دارد.میزان رضایت شغلی معلمان در این پژوهش کمتر از متوسط(2/38)و میزان تعهد سازمانی آنان نیز کمتر از متوسط(2/34)میباشد.بیشترین میزان رضایت معلمان از نوع کار و همکاران و کمترین میزان معلمان مربوط به حقوق و ارتقاء میباشد.سایر نتایج در متن مقاله خواهد آمد.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره 6-محاسبات مربوط به تفاوت میزان تعهد سازمانی معلمان براساس جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهت آزمون فرضیه فرعی هفتم بین تعهد سازمانی معلمان زن و مرد تفاوتمعنیداری وجود دارد با استفاده از آزمون t گروههای مستقل این فرضیه موردتأیید قرار گرفته همانطور که در جدول ملاحظه میگردد ابتدا آزمون f یکسانیواریانسها انجام شده که چون واریانسها یکسان نمیباشد از ردیف دوم استفادهگردید و در سطح اطمینان بالاتری از 99 درصد (1000/0<?o،60/6-T) تفاوتمعنیدار است.
(50/0<13/0-?O و 3-fd،91/1-f) جدول شماره 10-جدول مربوط به تحلیل واریانس شفایت شغلی معلمان براساس مدرک تحصیلی آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهت آزمون فرضیه فرعی یازدهم مبنی بر این که بین رضایت شغلیمعلمان با تعهد سازمانی آنان رابطه وجود دارد.
به بیانی دیگر این مطلب که آیابین رضایت شغلی معلمان با مدارک مختلف تفاوت معنیداری وجود دارد یا خیر؟ از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید با توجه به اطلاعات بالا مشاهدمیگردد که f به دست آمده برابر 1/82 بوده است.
(50/0<41/0-?O،351 و 3-fd،28/1-f) جدول شماره 11-جدول مربوط به تحلیل واریانس تعهد سازمانی معلمان در سنین مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهت آزمون فرضیه فرعی دوازدهم مبنی بر این که بین تعهد سازمانیمعلمان با سن معلمین آنان رابطه وجود دارد.
(50/0<66/0-?O،68/0-f جدول شماره 12-جدول مربوط به تحلیل واریانس رضایت شغلی معلمان در سنین مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهت آزمون فرضیه فرعی سیزدهم مبنی بر این که بین رضایت شغلیمعلمان با سن معلمین آنان رابطه وجود دارد."