ملخص الجهاز:
"برای اجرای پژوهش بعد از مطالعه مقدماتی و بررسی ابزار پژوهش یعنیپرسشنامه شادمانی آکسفورد با ضریب پایایی 0/90 و رضایت شغلی دانت با ضریبپایای 0/94 در جامعه آماری که شامل 60 نفر از مشاوران شاغل در آموزش و پرورشقائمشهر بوده است،ارائه شد و پس از تصحیح پرسشنامه،از بین افرادی که نمرهرضایت شغلی و شادمانی آنان طبق نمرهگذاری آزمون پایین بوده است،تعداد 24 نفر بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل که هرگروه شامل 6 زن و 6 مرد بودهاند،قرارگرفتند.
همانطوریکه ذکر شد،نمونه پژوهش شامل 24 نفر،از 60 مشاور آموزش وپرورش شهرستان قائمشهر که در سال تحصیلی 85-84 مشغول به کار بودند وپرسشنامه رضایت شغلی دانت و پرسشنامه شادمانی آکسفورد را تکمیل کردهبودند بطور تصادفی انتخاب شدند،در دو گروه 12 نفری،که در هرگوه 6 زن و6 مرد قرار گرفتند و در پایان هشت جلسه مشاوره شغلی،دادههای حاصل ازپرسشنامههای این دو گروه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
در پژوهش حاضر برای جمعآوری اطلاعات،پرسشنامه رضایت شغلیدانت و پرسشنامه شادمانی آکسفورد مورد استفاده قرار گرفت،که در زیر بهتوصیف این ابزار پرداخته میشود: پرسشنامه رضایت شغلی دانت1: پرسشنامه رضایت شغلی دانت و همکارانش در 1966 در قالب تئوری دوعاملی هرزبرگ تهیه شده است(رابینسون،1969).
براساس شاخص ناپارامتری اسپیرمن که برای اثبات یا رد فرضیههایعلی به کار میرود،رابطه علی بین شادمانی و رضایت شغلی مورد بررسی قرارگرفت و با توجه به شاخص بهدستآمده 0/81- r همبستگی معناداری بینمتغیر مستقل و وابسته وجود دارد یعنی هرچه که میزان شادمانی افراد افزایشیابد میزان رضایت شغلی نیز افزایش مییابد.
فرضیه فرعی 5:مشاوره شغلی با مدل شناختی-رفتاری شادمانی فوردایس بررضایت از ماهیت کار مشاوران مؤثر است.
فرضیه فرعی 6:مشاوره شغلی با مدل شناختی-رفتاری شادمانی فوردایسبر رضایت از همکاران مشاوران مؤثر است."