خلاصة:
در این مقاله مشارکت اجتماعی دانشجویان کاردانی و کارشناسی دوره روزانه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز(سال تحصیلی 18-0831)،در نمونهای 551 نفره مورد بررسی و تحلیل واقع شده است.بر اساس چارچوب نظری و با استفاده از تئوریهای احساس بیقدرتی ه اندیشمندان و پژوهش گرانی چون ملوین سیمن،ماری لوین،سنت وکوب،اولسن،دوایت دین،هانتینگتون و نلسون در این مورد تحقیقاتی را انجام دادهاند،مشارکت اجتماعی زبانی و غیر زبانی دانشجویان در رابطه با زبان مادری و میزان مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی،مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج به دست آمده از انجام آزمونهای مختلف آماری،نظیر آزمون تحلیل واریانس و آزمون ضریب همبستگی پیرسون،نشان میدهد که بین نوع زبان مادری و مشارکت اجتماعی در بین پاسخگویان نمونه آماری این پژوهش،رابطه معنیداری وجود ندارد،اما مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی تأثیر معنیدار و مثبتی بر مشارکت اجتماعی دارد.
ملخص الجهاز:
"مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی تأثیر معنیدار و مثبتی بر مشارکت اجتماعی دارد.
میزان مشارکت اجتماعی افراد نمونه مورد نظر،در رابطه با یک عامل خاص(زبان)سنجیده
میشود که از نظر پژوهشگر،ممکن است با مشارکت اجتماعی افراد رابطه داشته باشد.
جامعه ایران نیز مورد بررسی قرار بگیرد تا هم میزان مشارکت اجتماعی افراد سنجیده شود و
@بین نوع زبان مادری دانشجویان و میزان مشارکت اجتماعی آنها رابطه معنیداری
L. Boomfild @بین میزان مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی و مشارکت اجتماعی دانشجویان
صحبت کردن به زبان فارسی)و متغیر وابسته نهایی(مشارکت اجتماعی)مورد آزمون قرار
جدول 2-شاخصهای مشارکت اجتماعی و میزان مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی و ضریب روایی آنها
اصلی(یعنی وجود رابطه بین زبان مادری و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان)رد شده و
صحبت کردن به زبان فارسی)و نیز متغیر وابسته(مشارکت اجتماعی)به صورت فاصلهای
کردن به زبان فارسی و مشارکت اجتماعی غیر زبانی رابطه معنیداری وجود ندارد(0/60- r ).
شدت در بین دو متغیر مشارکت اجتماعی زبانی و مهارت در صحبت کردن به زبان فارسی
صحبت کردن به زبان فارسی و مشارکت اجتماعی غیر زبانی رابطه معنیداری وجود ندارد.
به زبان فارسی و مشارکت اجتماعی غیر زبانی است.
مادری بیشتر افراد نمونه مورد مطالعه غیر از زبان فارسی است و آنها در مشارکت اجتماعی
به زبان فارسی و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان مورد تأیید واقع شده،میتوان در بعد
در صحبت کردن به زبان فارسی مربوط است و همچنین اگر رابطه نسبتا زیاد بین مهارت
در صحبت کردن به زبان فارسی و مشارکت اجتماعی زبانی مورد توجه واقع شود،ملاحظه"