ملخص الجهاز:
3 *قرآن کریم باتوجه به رعایت مراتب گوناگون پاداش و کیفر از عوامل مادی و غیر مادی،عاطفی و غیر عاطفی برای تشویق و تنبیه استفاده کرده است.
3 *قرآن کریم باتوجه به رعایت مراتب گوناگون پاداش و کیفر از عوامل مادی و غیر مادی،عاطفی و غیر عاطفی برای تشویق و تنبیه استفاده کرده است.
«ژان ژاک روسو»معتقد است که انسان برای تربیت خردسالان،به مجازات و تنبیه نیاز ندارد،زیرا برای هر کار کودک مجازات و تنبیه طبیعی وجود دارد.
تناسب تشویق و تنبیه با رفتار تشویق و تنبیه باید بجا و متناسب با میزان و نوع کار باشد.
پیامر اکرم صلی الله علیه و سلم دربارۀ فردی که از نافرمانی خانوادهاش شکایت کرد بعد از امر به عفو و بخشش فرمود:«اگر خواستی تنبیه کنی،به اندازۀ گناهی که کرده است مجازات کن».
اگر کودکی با توانایی محدود در انجام تکالیف خود کوتاهی کند،باید تنبیه او متناسب با همان توانایی باشد و برعکس فردی که همه امکانات و تواناییها را داراست،ولی از انجام مسؤولیت شانه خالی میکند،باید برای او براساس همین توانایی،مجازات درنظر گرفت.
قرآن کریم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم سفارش میکند هنگام صدقه گرفتن از مردم،برای آنان دعا کند زیرا این کار،آنان را آرام خواهد کرد.
تنبیه عاطفی قهر کردن قهر کردن یکی از شیوههای تنبیه عاطفی در تربیت است که برای جهت دادن کودک به انجام کردار پسندیده و بازداشتن او از ارتکاب به کارهای ناپسند صورت میگیرد.
کودک با پدر و مادر و اطرافیان خود معاشرت دارد و به این معاشرت، دلگرم و مأنوس است.