ملخص الجهاز:
"ملا احمد نراقی چونان علمای مسلمان به نظر چهارم متمایل است علمای مسلمان براساس دریافتهای خود منابع اسلامی قرآن و حدیث)انسان را دارای دوگونه تمایل میدانند چنانکه در قرآن درباره آدمی آیات گوناگونی آمده است برخی آدمی را ستایش میکنند برخی از آنها او را نکوهش کردهاند روح آدمی متمایل به بالاست و شوق رسیدن به کمالات را دارد اما تن خاکی تمایل به سوی خاک دارد اگر آدمی اسیر تن و هوای نفسانی شود به دامن بدیها سقوط میکند اگر تمایل خواستهای جان گردد به عرش پر میزند و مونس و همدم یار میگردد وگرنه در بدبختی و هلاکت خواهد افتاد.
حکمای اسلامی میگویند در ابتدا که انسان متولد میشود حتی همان اصول اولیه تفکر را هم ندارد ولی اصوا اولیه تفکر که بعد پیدا میشود از راه تجربه پیدا نمیشود از راه استدلال هم پیدا نمیشود بلکه همین قدر که انسان دو طرف قضایا را (محمول و موضوع)را تصور کند ساختمان ذهن اینطور است که بلافاصله به طور جزم حکم به رابطه میان موضوع و محصول میکند9» پس بنابر سخن بالا عملا هیچ تناقضی در اندیشه ملا احمد نیست و این دو یعنی داشتن آگاهیهای فطری یا نظریه صفحه سفید که هر دو منطبق با آیات قرآنی نیز نیست10منافاتی باهم نداشته و میتوان با هم جمع کرد اما نکته دوم که از سخنان (شماره 26)ملا احمد برمیآید مسأله تربیتی عادی است،علمای مسلمان به پیروی از ارسطو و در مخالفت با دیدگاه افلاطون و سقراط نقش خاصی به عادت دادهاند و تربیت را فن تشکیل عادات دانستهاند."