ملخص الجهاز:
"محقق به استناد تحقیقاتی که در زمینهء فرهنگی آموزش و پرورش در دوره تحصیلی متوسطه،پیرامون نیازها و هدفهای آموزش و پرورش،توسط متخصصان تعلیم و تربیت و مردمشناسان فرهنگی صورت پذیرفته است به بررسی نیازهای فرهنگی نسل جوان پرداخت و نظر (به تصویر صفحه مراجعه شود) به تشابه روزافزون جریانات و مسائل آموزش و پرورش با پیشرفت و توسعه روابط میان فرهنگی،و مبادلهء افکار و اندیشهها در میان کشورها،تجربههای آنان را در زمینهء آموزش و پرورش و نیز نیازهای فرهنگی جوانان مورد توجه قرار داده است؛و ابعاد چهارگانه فکری،اجتماعی، فردی و فنی را با قدری اصلاحات و تطبیق نمودن با ارزشها و زمینهها به کار گرفته جامعه اسلامی در این پژوهش به کار گرفته است.
در ابعاد فنی:بین جوانان پسر و دختر، در نیاز به انتخاب شغل و حرفه،آمادگی حرفهای و خرید و فروش،مصرف و سرمایهگذاری شخصی هیچ تفاوت معناداری وجود ندارد و متغیرهای یاد شده در جامعه مستقل هستند.
در ابعاد فنی:بین پایههای تحصیلی اول تا چهارم متوسطه و نیاز به انتخاب شغل و حرفه،آمادگی حرفهای،و خانهداری،ازدواج و تشکیل خانواده تفاوت معناداری وجود دارد و متغیرهای نیازهای یاد شده در جامعه مستقل نیستند.
» طیف نظرات جوانان شهری و روستایی نشانگر آن است که: در ابعاد فکری:بین محل زندگی و نیاز به کسب معلومات،تبادل دانش و دانش دوستی هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد و متغیرهای مربوط به نیازهای یاد شده،در جامعه مستقل هستند.
در ابعاد فنی:بین محل زندگی و نیاز به انتخاب شغل و حرفه و خرید و فروش، مصرف و سرمایهگذاری شخصی،هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد و متغیرهای مربوط به نیازهای یاد شده،در جامعه مستقل هستند."