ملخص الجهاز:
کمک به معلمان در اجرای فنونی که آنان را قادر می- سازد تا در کلاس خویش این نوع نیازهای کودکان را بشناسند و در راه تأمین آنها برای یکایک دانشآموزان کوشش کنند.
یادداشتهایی که پس مصاحبه با پدر مادر کودک برداشته شده و صاحبههایی که با افراد یا گروههای دانشآموزان به عمل آمده است نیز میتواند مسائل خوبی برای طرح در این شوراها باشد.
اگر همهء مطالعاتی که با استفاده از وسایل گوناگون روی یک دانشآموز معینی انجام شده است به صورت یک داستان درآید،به خوبی میتواند نشان دهد که چگونه میتوان از فنون راهنمایی در یک برنامهء هماهنگ استفاده کرد.
مشاور ممکن است طبق دعوت معلمان از کلاسهای آنان بازدید کند تا به مشاهدهء رفتار کودکان بپردازد و راجع به نیاز- های دانشآموزان و اهمیت هریک از رفتارهای آنان با آموزگار گفتگو کند و او را راهنمایی کند که در مورد این کودکان چه باید کرد.
ظاهرا متخصص راهنمایی کاملا از ایجاد رابطهء مبنی بر انظباط و اعمال قدرت احتراز میکند و از آنجا که حل مسائل سازشی به کمک پدر و مادر نیازمند است،متخصص میکوشد تا همکاری نزدیکی با آنان داشته باشد و در اینجا به خوبی به این نکته توجه دارد که خود پدر و مادر نیز برای خودشان مشکلات سازشی خاصی دارند و چه بسا که پدر و مادر احتیاج دارند که کسی آنها را دربارهء روشی که در فرزندشان دارند،تشویق کند،دلگرمی و اطمینان ببخشد، آنان را بستاید و حتی در مواردی راهنمایی کند.
این بود مختصری از راههای بسیاری که معلم میتواند با استفاده از آنها رشد و نمو دانشآموزان خویش را تأمین کند.