ملخص الجهاز:
در این برنامه نکات زیر مشخص میکند که به درس انشا بهطور چشمگیری اهمیت خاص داده شده است: توجه خاص به امر سخنوری و تغییر نام این درس به«نگارش و سخنوری»، اختصاص دادن دو ساعت از شش ساعت دروس ادبیات فارسی به درس نگارش و سخنوری در دو سال اول، اختصاص دو ساعت از چهار ساعت دروس ادبیات فارسی به درس نگارش و سخنوری در دو سال اول در رشتههای غیر ادبیات فارسی به درس نگارش و سخنوری در دو سال دوم، پیشبینی تألیف کتاب«آیین نگارش»برای دانشآموزان سالهای اول و دوم دبیرستان، پیشبینی موضوعات انشایی مناسب در برنامه، تدریس انشا در گذشته دربارهء بدی روش تدریس انشا سخنی نمیگوییم،زیرا همهء ما به خوبی از جریان آن آگاهیم و در اینباره دیگران نیز سخنهای بسیار گفته و مقالات فراوان نوشتهاند و نتایج بد آن نیز بر همه روشن است.
گرچه معیارهای ارزشیابی در همهء انواع انشا نمیتواند یکسان باشد،چنانچه در یک انشای وصفی،زیبایی و لطافت واژهها و شیوایی و ملاحت جملهها بیشتر مورد توجه است و در یک انشای اجتماعی،قدرت استدلال و تفکر، ولی بهطور کلی هرگونه انشایی را میتوان باتوجه به معیارهای زیر ارزشیابی کرد و نمره داد: قواعد و نکات دستئری 3 نمره سادگی و روانی و رسایی و روشنی جملهها و تنوع واژهها و ساختمان جمله 3 نمره میزان توفیق در بیان اندیشه و احساس 5 نمره نظم و تربیت و تسلسل و ارتباط مطالب(طرح)2 نمره میزان تازگی و اصالت طرح کلی اندیشه و احساس یا نحوهء استدلال 5 نمره پاکیزگی ورقه،خوانایی خط، رعایت قواعد نشانهگذاری و پاراگراف بندی و حاشیهگذاری،2 نمره خلاصهای از آنچه گذشت: باید دانشآموزان را به خوبی با هدفهای برنامه آشنا کرد تا بدانند که هدف از آموزش نگارش آماده شدن آنهاست برای رفع نیاز- های زندگی،و این کاری بالاتر از حد توانایی یک فرد متوسط و معمولی نیست.