ملخص الجهاز:
متخصصان مواد درسی به طور تمام وقت کار میکنند و وظیفهء آنان عبارت است از تحقیق و مطالعه دربارهء استانداردهای برنامههای درسی در رشتهء درسی و سطح کلاسهای دورهء معینی که برای خدمت در آن منصوب شدهاند،و تقدیم پیشنهادها و کمکهای لازم به مسئولان آموزش و پرورش هر ایالت.
برای مثال،در مورد آخرین تجدیدنظر کار جدید نظر در برنامههای ابتدایی و متوسطه را در سال 1965 به شورای برنامه- های درسی ارجاع کرد.
در این شورا 60 عضو رسمی شرکت دارند که از استادان دانشگاه،معلمان و متخصصان برنامههای درسی وزارت آموزش و پرورش و افراد مطلع و کارآزموده هستند و از طرف وزارتخانه تعیین شدهاند.
وزارت آموزش و پرورش براساس پیشنهادهایی که از شورای برنامههای درسی دریافت داشته است به تجدیدنظر در برنامه- های درسی اقدام میکند.
برای بررسی و آزمون امر تجدیدنظر در برنامههای درسی،کوششهای اساسی و مهم دیگری نیز به صورتی هماهنگ به عهدهء متخصصان مواد درسی و دستیاران آنها در وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.
استخوابندی اصلی برنامههای درسی مدارس که مشتمل بر هدفها و استانداردها و محتویات آموزشی در هر موضوع درسی و برای هر سه مرحلهء ابتدایی،دورهء اول متوسطه و دورهء دوم متوسط است به توسط وزارت آموزش و پرورش و براساس توصیههای شورای برنامههای درسی و هیئت مشاوران وزیر تنظیم میشود و در معرض افکار عمومی قرار میگیرد.
استانداردهای تنظیم جدول ساعات برای دروس اجباری،اختیاری،اخلاقی و فعالیتهای ویژه،در هر کلاس(از دورهء اول متوسطه)و نیز جمع ساعات درسی سالیانهء هر کلاس به شرح زیر تعیین شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) تمام کتابهای درسی ابتدایی و متوسطهء ژاپن توسط ناشران بخش خصوصی منتشر میشود.