خلاصة:
فناوریهای جدید اطلاعات نظیر شبکههای پهن باند، ارتباط با تلفن همراه و شبکة جهانی اینترنت، بسیار شناخته شده هستند ولی توانمندی آنها برای ایجاد تحول در کسب و کارها، سازمانها و صنایع اغلب ناشناخته است. شناخت چگونگی و زمان به کارگیری این فناوریها رمز موفقیت هر سازمان است. سازمانها و شرکتها برای کمک به تعیین بهترین راهبرد خود باید به ده عامل پیشبرندة ویژه توجه کنند. این ده عامل عبارتاند از:1ـ فشردگی اطلاعات؛ 2ـ قابلیت ساخــت سفارشـــی؛ 3ـ قابلیت تحویل الکترونیـک؛ 4ـ اسبــــاب تجمیــع؛ 5ـ هزینههای کاوش؛ 6ـ تعامل آنی؛ 7ـ مخاطره قرارداد؛ 8ـ اسبـــــاب شبکــه؛ 9ـ مزایای استانــدارد سازی؛ 10ـ شایستگیهای مفقوده.
ملخص الجهاز:
"گذشتـه از این، این سرمایهگذاریهــا چــه نــوع تحولاتی را در کسب و کار ممکن میسازند؟ برای مثال، یک شرکت میتواند از فناوریهای جدید اطلاعات برای حذف واسطهها نظیر توزیعکنندگان که شرکت را از مشتریان جدا میسازد (حذف واسطة سنتی) یا استفاده از واسطههای مجدد بـه جـای رهاسازی واسطهها یا ائتلافهای راهبردی و مشارکت با بازیگران موجود در روابط پیچیده (واسطة مبتنی بر شبکه) استفاده کنند (نمودار1).
عوامل پیشبرندة فناوریهای جدید اطلاعات و راهبردهای سهگانة استفاده از واسطه واسطة مبتنی بر شبکه راهبرد استفادة مجدد از واسطه راهبرد سنتی حذف واسطه انواع پیشبرنده اسباب تجمیع (قابلیت سفارشی ساختن) قابلیت تحویل الکترونیکی فشردگی اطلاعات قابلیت سفارشی ساختن ویژگیهای ماهوی محصول یا خدمت هزینههای کاوش تعامل آنی مخاطرة زیاد قرارداد (تعامل آنی) هزینههای کاوش تعامل آنی مخاطرة کمقرارداد تعاملهای میان شرکت و مشتریان اسباب شبکه مزایای استاندارد سازی شایستگیهای مفقوده شایستگیهای مفقوده تعاملهای میان شرکت، شرکا و رقبا ویژگیهای برجسته شده = عاملهای غالب ( ) = فقط هنگامی مطلوب است که واسطه نقشی ایفا کند حذف واسطة سنتی به طور عمده تحتتأثیر عوامل پیشبرندهای قرار دارند که به ویژگیهای ماهوی یک محصول یا خدمت مربوط میشوند به ویژه قابلیت تحویل به صورت الکترونیکی عامل عمدهای به شمار میآید.
سایر عوامل شامل هزینههای کاوش (که طرفدار استفاده از شبکه برای تعیین محل محصولات و کسب اطلاعات است) و نیاز به تعامل آنی (که مشوق شرکا برای ساختن سیستم فناوریهای جدید اطلاعات است و امکان معامله با یکدیگر را به طور آنی میسر میسازد) و شایستگیهای مفقوده (که مشوق شرکا و حتی رقبا برای مشارکت با یکدیگر به منظور پرکردن شکافهاست) میشود (Carre, 2000:46)."